  • Data: 2007-01-31 23:06:28
    Temat: Re: Jak zastrzec prawa autorskie?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 31 Jan 2007, m...@w...pl wrote:

    > Mam pomysl i chcąc go komuś przekazać chcialbym miec pewność
    > <podpisany dokoment przez odbiorce>, ze jak wyjde od tej os., to ona
    > nie wykorzysta pomysłu podanego przeze mnie "na tacy" bez mojej
    > wiedzy.

    To Ci Piotr napisał: jeśli "pomysł" dotyczy np. rozwiązania technicznego
    *albo* utworu, to jedno (patent) jak i drugie (ochrona praw autorskich)
    wymaga istnienia *fizycznego* przykładu.
    Nie można opatentować czegoś, czego nie umie się zrobić i pokazać że
    działa (lub "jest").
    Nie podlegają ochronie autorskiej "koncepty" które nie mają, jak
    to ustawa określa, "utrwalenia".

    > i tu właśnie jest sprawa: chodzi o ten dokument. Rozmawiałam
    > ze znajomą pania prawnik, ktora powiedziala mi ze mozna zastrzec
    > prawa
    > autorskie <ponoc kosztuje to ok 40-50zl> i dostac jakis tam nr
    > certyfikatu,

    Sądząc po kwocie, chodziło jej o zastrzeżenie wzoru użytkowego,
    co nie jest "patentem" (nie chroni zasady jak patent) ale daje
    zabezpieczenie przed "podróbkami".
    Niemniej tu *również* chroni się konkretne rozwiązanie nie
    w formie "idei", ale np. konkretnego kufla :)
    Zastrzegam że gdybam na podstawie podanej kwoty.

    > "know-how",

    ...o ile wiem, know-how polega na tym że się wie a inni nie wiedzą :>
    Ochrony *nie ma*! - poza "działaniem na szkodę" (czyli np. jakby tak
    pracownik rozpowszechniał ową wiedzę).
    Taki znane przykłady "know-how" - skład Coca-Coli.
    Niby wiadomo z czego to się robi.
    Ale spróbuj... :) (i nie mylić z wzorem użytkowym butelki tejże marki,
    który już ochronie podlega!)

    > Nom to teraz gdyby komus udalo sie odkryc co i jak, to prosze o wiad :)

    Jak namierzysz technologię "patentowania pomysłów" to daj znać :)
    Bo w archiwach tej grupy znajdziej zaiste róże "pomysły na pomysły",
    włącznie z konceptem utajnienia *patentu* :> - ale z prawem nie wszystkie
    (owe pomysły) miały kontakt :)

    pzdr, Gotfryd