eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoJak to jest dokładnie z podatkiem od wzbogacenia i vat przy zakupie auta od firmy? › Re: Jak to jest dokładnie z podatkiem od wzbogacenia i vat przy zakupie auta od firmy?
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak to jest dokładnie z podatkiem od wzbogacenia i vat przy zakupie
    auta od firmy?
    Date: Sat, 9 May 2009 11:09:15 +0200

    On Sat, 9 May 2009, Maciek C wrote:

    > Witam Wszystkich! Mam pytanie. Jest następująca sytuacja. Osoba A kupuje
    > nowe auto na firmę, oczywiście z kratką, odlicza VAT od powiedzmy 50000zł....
    > ZA 5 lat sprzedaje ten samochód za 15000zł osobie prywatnej B, wystawia jej
    > FV. I teraz pytanie czy osoba sprzedająca (A) odprowadza vat od owych 15000zł
    > a osoba kupująca mając FV nie musi już płacić podatku od wzbogacenia w US?

    Za prosto byś chciał.

    0. To jest NTG :>
    Post powinien iść na .prawo.podatki (po to jest tamta grupa)

    A.
    1. Podatek od wzbogacenia był ostatnio tak dawno, że tylko najstarsi
    górale pamiętają ;)
    PRL faktycznie przyznawało, że wymiana banknotów emitowanych przez
    NBP na inne wartości materialne jest "wzbogaceniem" :>
    (współczesne rządy uważają że inflacja to takie nic)
    2. Teraz tę rolę pełni PCC - podatek od czynności cywilnoprawnych,
    formalnie opodatkowuje się co innego, skutek ten sam
    3. W przypadku kiedy transakcja sprzedaży ruchomości *podlega* pod
    VAT, PCC nie ma. I wystarczy podleganie - nie liczy się czy jest
    opodatkowana VAT czy zwolniona.
    W tym przypadku PCC nie ma.

    B. Z samym VAT jest drobne zamieszanie, nieistotne dla sprawy PCC.
    Niemniej może wyniknąć sprawa wykazania (lub nie) podatku do zapłacenia
    (lub zwolnienia z VAT), ale jest to *drugorzędne* i jest to sprawa
    *sprzedawcy*. Przy zakupie na os. fizyczną bez DG tej osoby problem
    nie dotyczy.

    > Dzisiaj ktoś próbował mi wmówić, że owa osoba prywatna (kupujący od firmy)

    Acha. Czyli przedsiębiorca kupuje od innego przedsiębiorcy na przykład ;)
    (to ironia jakby kto pytał - przedsiębiorca, jak się to czasami określa
    skrótowo - "firma", jak najbardziej jest PRYWATNĄ osobą! - chcesz
    powiedzieć, że kiedy prowadzący DG występuje jako "firma" to jest
    nieprywatny???)
    Ale dobra - przyjmijmy, że chodzi o to iż ktoś kupuje dla celów
    OSOBISTYCH (które są podzbiorem celów PRYWATNYCH) :)

    > może mieć jakieś kłopoty z US i ten może chcieć dopłaty różnicy podatku
    > vat... Jak dla mnie to totalna bzdura, ale mogę się mylić.

    Jak kupujący ma fakturę i umyślnie nie brał udziału w jakimś
    przekręcie, to IMO totalna bzdura.
    Z pomysłami pt. "a ja chcę jeszcze o VAT więcej" moze co najwyżej
    wyskoczyć *sprzedawca*, jak coś poplątał, liczyć nie umie i po
    sprzedaży obudził się z wnioskiem że "kowalski sprzedał drożej".
    Ale to kupującego nie wzrusza (chroni go zarówno ustawa o cenach
    jak i definicja podatku VAT).

    pzdr, Gotfryd