    Date: Fri, 02 Sep 2011 08:03:45 +0200
    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ignorantia iuris nocet

    (26.08.2011 09:50), Gotfryd Smolik news wrote:

    > Jeśli nie tylko "byle komendant" może sobie pozwolić na taką akcję,
    > ale dowolny (w rozumieniu: dowolnie wysoko postawiony) urzędnik może,
    > bez obawy że *inni* urzędnicy nie sprzeciwią się (skutecznie!)
    > bezprawnej czynności (podwładnych nie wyłączając, bo powinni znacznie
    > bardziej bać się złamania prawa niż narażenia "szefowi"[1]),
    > to zwyczajnie i po prostu w sposób oczywisty jest naruszany
    > art.2 Konstytucji.

    Nie widzę tej oczywistości. Powiedzmy że wysoko postawiony urzędnik
    (niekoniecznie bardzo wysoko, np. rzeczony komendant) + jeden czy dwóch
    pomagierów świadomie naruszają prawo, decydując się na niedopuszczenie
    tego a tego posła na posiedzenie Sejmu. Przekazują swoim podwładnym
    informację że doniesiono że samochód o takich a takich numerach przewozi
    narkotyki/porwaną osobę/..... i trzeba zatrzymać.

    Nie mówi to nic o tym że Polska nie jest państwem prawa (realizującym
    bla bla bla), tylko że mamy kilku skorumpowanych urzędników.

    > Właśnie konieczność istnienia immunitetu jest jednym z co
    > bardziej skutecznych papierków lakmusowych do określenia, czy
    > dane państwo spełnia wymóg "państwa prawa".
    > Oczywiście negatywnym :P

    Nie zgodzę się. Nawet w najbardziej państwoprawnym kraju realizującym
    zasady sprawiedliwości (społeczniej lub nie), istnieje groźba popsucia
    się tej państwoprawności. Wtedy takie zabezpieczenie jak immunitet jest
    jak znalazł.

    Tak samo moje obawy przed łączeniem baz NIP, PESEL i innych w jedną,
    przy okazji np. spisu powszechnego. Nie obawiam się że *ten* rząd ją
    wykorzysta w niecnych celach (chociaż nie wykluczam swoją drogą).
    Obawiam się jednak, że kiedy do rządu dojdzie godny następca ś.p.
    Leppera, to będzie miał na tacy wszystkie dane o obywatelach... Dlatego
    uważam że rozdzielenie tych baz

    Gdyby wprowadzono głosowanie przez internet, to w zależności od
    implementacji, niechcący mogłaby powstać baza kto jak głosował. I
    znowu, nie mam obaw że *ten* rząd by mi zrobił kuku bo głosowałbym na
    kogoś innego. Ale w przyszłości nie wiem kto będzie rządził, więc
    rozsądnym zabezpieczeniem jest skasowanie tych danych i niedopuszczenie
    do samoistnego powstania tej bazy, żeby przyszły niecny i totalitarny
    rząd nie miał gotowej listy proskrypcyjnej.

    Itd/itp...

    [...]
    > [1] - malkontentów spytam, czy np. kierowca ciężarówki ma prawo
    > jechać, bezkarnie łamiąc przepisy z uzasadnieniem "bo szef
    > mi kazał". Z naciskiem na "prawo" i na "bezkarnie".

    Nie wiem jak "prawo", ale "bezkarnie" wyobrażam sobie w 2 sytuacjach:
    - ciężarówka wojskowa w warunkach bojowych,
    - kiedy przepisy drogowe są na tyle mętne że można je interpretować na
    kilkanaście sposóbow. Wg mnie pracownik przyjmując interpretację szefa
    która nie brzmi na pierwszy rzut ucha absurdalnie, ma szansę na
    bezkarność jakby się okazało że sąd inaczej je interpretuje.

    p. m.