  • Data: 2003-07-25 21:52:41
    Temat: Re: HELP! granice wolności religijnej
    Od: m...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

    > Co przez to rozumiesz? Jakaś hipotetyczna sytuacja np.?
    >
    > Bo ta wolność jest AFAIK ograniczona tylko ogólnymi przepisami - typu kodeks
    > karny (np. składanie ofiar z ludzi już nie przejdzie ;)

    Przypominam sobie, że gdzieś o tym czytałem. Chodzi mi właśnie o to.

    Proces był typu obywatel przeciwko Republice Francuskiej. Rabin był przywódcą
    ultrakonserwatywnej gminy żydowskiej, która kultywowała rytualne zabijanie
    bydła zgodnie ze starodawną "recepturą". Jakimś specjalnym nożem i wyjmował
    wnętrzności, bo Jahwe lubi tylko tak i nie inaczej - coś takiego. Zakazał
    tego francuski odpowiednik naszego sanepidu powołując się na przepisy o
    uboju bydła i zagrożenie sanitarno-epidemiologiczne. Żyd w krzyk, że jest
    szykanowany ze względu na wyznanie. Sanepid na to w ten deseń: "Wierz sobie
    waszeć w co chcesz, ale bydło proszę zażynać według sanitarnego lege artis".
    Przeszło to przez wszystkie instancje francuskie aż dotarło od ETPCz. Ten
    przyznał rację Republice, argumentując, że w konflikcie wyznanie skarżącego
    nie miało znaczenia. Jest to podawane jako przykład zasady, że w konflikcie
    między religią a prawem abstrahuje się od religii równając jej
    przedstawicieli do poziomu zwykłych obywateli zobowiązanych do
    przestrzegania prawa w identycznym stopniu.