eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGranice prawa do świadczeniia nieprawdy przed polskim sądem › Re: Granice prawa do świadczeniia nieprawdy przed polskim sądem
  • Data: 2005-09-17 05:09:51
    Temat: Re: Granice prawa do świadczeniia nieprawdy przed polskim sądem
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    AlekS napisał(a):

    > Czy aby napewno?
    > Art.233.2 kk. nie mówi ile razy ma być świadek uprzedzany o
    > odpowiedzialności na rozprawie, można więc przypuszczać, że raz
    > wystarczy w toku postępowania, aby uznać go za pouczonego.

    Mówi że przed złożeniem (przyjęciem)zeznań. Można to interpretować jako
    konieczność przed każdym z zeznań.
    To nie jest kwestia wiedzy świadka o odpowiedzialności karnej - pouczyć
    trzeba nawet osoby które można przypuszczać że znają treść kodeksu
    karnego, np. adwokata, sędziego itp. To taki warunek formalny który
    trzeba spełnić. Z tym że według mnie wystarczy przypomnienie o
    opowiedzi;ności karnej lub złożonym przyrzeczeniu - trzeba to
    potraktować jako wypełnienie tego przepisu.

    > Dziś jednak usłyszałem, że nie art.188.4 kpk był powodem uniewinnienia,
    > lecz swoista interpretacja art. 233.2 kk. W rzeczonej sprawie sędzia
    > przypominała świadkowi o tym, że złożył przysięgę, nie uprzedzając go
    > już o odpowiedzialności.

    Jeśli mu przypominała to według mnie powinno być ok. Założyłem że tego
    właśnie nie zrobiła.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam