    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Firma +zawieszenie dzialalnosc
    Date: Sat, 31 Jan 2004 00:59:40 +0100

    On Fri, 30 Jan 2004, Artur Golanski wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał:
    >+
    >+ >>+...a co do marzy to jak kupuje dla siebie sprzet to chyba
    >+ >>+ logiczne ze nie musze jej narzucac....
    >+ > Marży nie.
    >+ > Ale VAT od marży... formalnie TAK !
    >+ 1. A jak oblicza się VAT od "braku marży" ;-) ?

    Nie od "braku marży", źle zrozumiałeś: nie masz obowiązku
    "naliczyć sobie dochodu" (czyli przekazując na potrzeby własne,
    pracownika, ... towar kupiony za 100 zł netto masz prawo uznać
    przychód=koszt czyli 100 zł netto), ale *VAT od marży* jaką
    "normalnie stosujesz lub wynika z cen stosowanych w okolicy".
    Towar kupujesz za 100 zł, sprzedajesz "normalnie" za 120 zł
    - to VAT odprowadzasz od 120 zł (czyli VAT od 20 zł marży
    "dopłacasz", bo od pozostałych 100 zł mógł być odliczony).

    >+ 2. Polecam zasady wystawiania f-ry VAT (vat jest naliczony od
    >+ wartości netto)

    Ja też polecam: bez urazy :), z szacunkiem dla twojej wiedzy
    prawniczej, ale... ustawę o VAT chyba jednak czytam częsciej
    od ciebie :] (bo muszę !).
    Twoje zdanie powinno być uzupełnione: "nie licząc wyjątków
    zapisanych w ustawie i rozporządzeniach" !

    Konkretnie w tym przypadku:

    +++
    art. 31
    4. W przypadku czynności wymienionych w art. 2 ust. 3 pkt 1, 2, 4
    i 5 wystawiane są faktury wewnętrzne
    Art. 2. 1. Opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów [...]
    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do:
    1) [...RiR...]
    2)  przekazania przez podatnika towarów oraz świadczenia usług
    na potrzeby osobiste podatnika, wspólników,[...]
    4)  darowizn towarów nie wymienionych w pkt 2,
    Art. 15.
     1. Podstawą opodatkowania jest obrót.
    ...[...ALE...]
    3. Podstawą opodatkowania czynności określonych w art. 2 ust. 3
    jest wartość towarów lub usług obliczona według cen sprzedaży
    stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą (odbiorcami), a w
    przypadku braku odbiorcy - według przeciętnych cen stosowanych
    w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia przekazania,
    zamiany lub darowizny, zmniejszona o kwotę należnego podatku.
    ---

    Krótko pisząc: VAT należy wykazać od "ceny rynkowej" czyli
    policzonej z marżą.
    FW *nie musi* IM*H*O zawierać pozycji "netto": tego wymaga
    tylko "zwykła f-ra VAT" określona rozporządzeniem (a FW
    jest określona w ustawie, zaś rozp. z 22 marca 2002 tego
    tematu nie dotyka). Oczywiście sam netto wpisałbym, ale faktu
    że VAT nie musi z niego wynikać to nie zmienia :], wypadałoby
    osobno dopisać "podstawę opodatkowania".

    >+ 3. On chce odkupić od swojej firmy towar na własne potrzeby podatnika.

    Nie, on chce zakupić *bez zaksięgowania* i to był powód
    dywagacji.

    >+ Po co malujesz nt. wyposażenia itp ?

    Aby wykazać że nie zawsze trzeba *zaksięgować* ale zawsze należy
    "ująć" (gdzieś). Minimalnym przypadkiem jest opis na f-rze.

    Przykłady były aby to wskazać: przecież towar handlowy musi być
    zaksięgowany i to *w dniu otrzymania* (nawet jak f-ry nie ma),
    zakładając że prowadzi DG mam prawo założyć że to wie - więc
    muszę szukać na czym miałby być oparty jego pomysł "nieksięgowania"
    skoro nie może to być towar handlowy.

    pozdrowienia :) Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)