  • Data: 2007-11-23 22:36:13
    Temat: Re: Firma chce pożyczyć pieniądze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 23 Nov 2007, Wit(old) wrote:

    > Czy pożyczkobiorca może takie weksle wystawiać np co 4 miesiące?

    Ja w sprawie formalnej: proponowałbym unikać jak ognia określenia
    "pożyczkobiorca".
    Bo *JEST* możliwe wystawienie wekla, który jest *gwarancją* dla
    pożyczki - a w takim układzie weksel wekslem, ale podatek PCC (z okazji
    pożyczki) się należy i już.
    Normalnie... jest tylko weksel. Żadnych pożyczek.
    Wystawca weksla puszcza w obieg weksel... i tyle.
    Papier, za który ma zapłacić, niekoniecznie temu komu ten papier
    DAŁ, lecz zasadniczo temu kto go MA.
    Jak rzucisz okiem na podstawę prawną (patrz post Liwiusza), to gdzieś
    tam znajdziesz, że taka konstrukcja wynika z międzynarodowych zobowiązań
    Polski, dzięki czemu MF nie może chcieć opodatkować obrotu wekslami
    (poza niewielką opłatą skarbową, która potrafiła nieźle dopiec w razie
    pilnej potrzeby wystawienia weksla, na szczęście ją od 1.I.2007 znieśli).

    > Jakie warunki powinien spełniać weksel, żeby miał moc
    > prawną? skąd on się bierze?

    Najtrudniejsze do przetłumaczenia wszelkim urzędnikom, "urzędnikom"
    a bywa że i osobom zawodowo zajmującym się zawieraniem umów, bywa to,
    że wystawienia weksla jest tak proste!
    Trudne jest rozeznanie się w tym co na wekslu ma być i jakie skutki
    to powoduje, ale sam weksel jest PROSTY :)

    Bierzesz kartkę, piszesz "ja, [tu: kto] ZAPŁACĘ [tu: komu]
    kwotę [tu: ile], [tu: kiedy], [tu: gdzie].
    Podpis.
    Nie zawadzi tytuł - "weksel".

    Żeby było śmieszniej, większości ww. pól nie musi być - wystarczy
    "zapłacę" i podpis, bo wekslem jest papier "podpisany z zamiarem
    zaciągnięcia zobowiązania wekslowego" - tzw. "weksel in blanco",
    przy czym ta "blankowatość" może być różna :)
    Ale wtedy już doczytasz m.in. w archiwach:
    http://groups.google.pl/groups?num=100&as_oq=weksel+
    weksla&as_ugroup=*.prawo

    :)

    pzdr, Gotfryd