  • Data: 2005-05-07 14:28:57
    Temat: Re: Falszywa legitymacja szkolna
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "mariposa doux" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:427CC828.80D4E4B1@gazeta.pl...

    > To zapytam o interpretacje, bo: "Bez uzasadnionej przyczyny" - ale np.
    > podejrzenie barmana, ze kupujacy alkohol nie ma 18 lat jest juz
    > "uzasadniona przyczyna" zeby nie sprzedac mu alkoholu. I nie musi
    prosic
    > o legitymowanie sie dowodem. Tak?

    Prawo do żądania okazania dokumentu potwierdzającego pełnoletniość przy
    zakupie alkoholu wynika akurat z innej ustawy - o wychowaniu w
    trzeźwości i (...) . Tam również zawarto prawo do odmowy sprzedaży
    alkoholu w razie odmowy okazania dokumentu oraz zakaz sprzedaż osobom dl
    lat 18-tu. I oczywiście jest to lex specjalis względem ogólnego przepisu
    zawartego w kodeksie wykroczeń.

    Ale powodów uzasadnionej odmowy sprzedaży może być więcej. Bo na
    przykład piwa brakło. No nie ma i już. Odmowa będzie uzasadniona
    względami obiektywnymi. Bo się nalewak zespół. Ale wówczas odmowa
    dotyczy wszystkich. Generalnie po prostu o uzasadnionej przyczynie
    musisz w razie czegoś przekonać sąd.

    > Skoro nie moze prosic o okazanie dowodu, to jak ma stwierdzic, czy
    jego
    > "uzasadniona przyczyna - podejrzenie" jest sluszne czy nie? Za
    sprzedaz
    > nieletniemu chyba cos grozi...

    Przy sprzedaży alkoholu może żądać okazania dokumentu i wynika to z
    podanej przeze mnie ustawy. Kolejny przypadek, to papierosy. Tam również
    w ustawie umieszczono prawo do wylegitymowania. I więcej wyjątków nie
    pamiętam. Wpuszczenia na dyskotekę w ustawie nie wymieniono, toteż i
    prawa do sprawdzania nie ma.

    > Wlasnie interesuja mnie te "usazadnione przyczyny". Co nia jest a co
    nie
    > jest. Np. byl koles tydzien temu na imprezeie w klubie i tak sie spil,
    > ze zaczepial klientow a ostatecznie zanieczyscil lokal. Wywiziono go
    > finalnie na izbe. Dwa tygodnie temu chce wejsc, ale bramka odmawia
    > wpuszczenia, gdyz trafil na liste tych klientow nie obslugujemy.
    Bramka
    > ma uzasadniona przyczyne (zdarzylo sie poprzednio), ze klient znow
    moze
    > stwarzac problemy. To maja go wpuscic mimo wszystko?

    To nie jest moim zdaniem uzasadniona przyczyna. Ale ostateczne zdanie
    tutaj będzie miał sąd. Moim zdaniem klub ma roszczenie cywilne do
    klienta o naprawienie tamtych szkód. Ale odmówić wpuszczenia nie może.
    Co najwyżej mogą gościa przypilnować i przy pierwszych objawach upojenia
    odpowiednio zareagować. Poprosić kolegów zainteresowanego, by go zabrali
    do domu. nie sprzedawać już więcej alkoholu. A nawet wezwać policję i
    gościa na izbę wywieść.