  • Data: 2004-11-01 22:49:45
    Temat: Re: Faktura VAT na osobę fizyczną
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 1 Nov 2004, Wojtek Piwowarski wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ mam pytanie jaka jest zgodnie z prawem kolejność, czy najpierw następuje
    >+ wystawienie faktury na osobe fizyczną a potem płatność, czy najpierw powinna
    >+ być płatność potem faktura.

    "To zależy" :)
    Primo: przy sprzedaży osobie fizycznej będącej przedsiębiorcą
    podstawą wydania faktury mogą być dwa zdarzenia:
    - wydanie towaru; faktura jest wtedy wystawiana BEZ ZWIĄZKU z zapłatą.
    O zapłatę sprzedawca musi zadbać *odrębnie* :)
    - przyjęcie zapłaty bez wydania towaru; ustawa nakazuje wtedy
    wystawienie f-ry na "kwotę przedpłaty"
    Uprzedza się że jeszcze za rządów "starej" ustawy o VAT były
    przypadki czepiania się US o kolejność zdarzeń - w układzie
    wydania f-ry PRZED wydaniem towaru próbowano odmówić kupującemu
    prawa odliczenia VAT "z nieprawidłowo wystawionej f-ry" :>
    (sprzedawca miał wydruki czasów na f-rze i dokumencie wydania
    z magazynu). Mawiają że nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu...

    Obowiązek wystawienia f-ry obejmuje okres od wydania towaru lub
    przyjęcia przedpłaty - do 7 "dni po".

    Secundo: przy OF *nie* będącą przedsiębiorcą obowiązek wystawienia
    f-ry występuje NA ŻĄDANIE.

    I *również* nie ma związku z zapłatą...
    O zapłatę trzeba zadbać osobno... IMO !

    pozdrowienia, Gotfryd