    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ewidencja ludności przed wojną
    Date: Wed, 30 Dec 2009 20:00:58 +0100

    On Wed, 30 Dec 2009, Piotrek wrote:

    > Z lekkim zaskoczeniem dowiedziałem się kiedyś, że dowody osobiste stały
    > się w Polsce obowiązkowe dopiero po II wojnie światowej.

    Erm... zdaje się w USA do dziś pomysł "olegitymowania" obywateli
    obowiązkowym dokumentem uchodzi za zamach na podstawowe wolności
    obywatelskie.

    Uprzedzając widziane w wątku pytanie o legitymizację w banku
    (a raczej ironię z jej braku) - odpowiem poważnie: UMOWNIE.
    I uprzedzając ewentualne riposty: jakoś tak "urzędowe" czynności
    przez poprzednie lata wymagały niespotykanych komplikacji
    i certyfikowanego podpisu cyfrowego (trochę się może teraz
    poluzuje, obejrzymy).
    A banki internetowe działają od wyraźnie DŁUŻSZEGO czasu
    właśnie w oparciu o (wyłącznie!) UMOWNE mechanizmy autoryzacji!

    Dziwnie jakoś.
    Albo jak kto woli: dziwne jeśli komuś *nie* wydaje się dziwne,
    iż urzędowe mechnizmy identyfikacji są (jakoby) KONIECZNE, aby
    takie cóś jak dajmy na to bank mógł działać...

    Biorąc pod uwagę praktykę - polecam przemyśleniom :D

    Oczywiście bank *mógłby* mieć ofertę "dla posiadaczy dobrowolnego
    dowodu osobistego" :|

    > Nie chce mi się jednak
    > wierzyć w to, że w przedwojennej Polsce nie było żadnego obowiązkowego
    > dokumentu tożsamości.

    A po co on miał być "wszystkim"?
    W szczególności jak ten ktoś dajmy na to konta bankowego nie miał...
    (żeby wiadomego flejma politycznego nie sprowokować ;))

    Inna sprawa to DOBROWOLNY dokument urzędowy zawierający poświadczenie
    wybranych informacji, na rzadkie przypadki kiedy posiadanie takiego
    urzędowego poświadczenia jest wymagane i ubieganie się o odrębny
    "papier" byłoby zbyt uciążliwe (bądź zbyt drogie).

    pzdr, Gotfryd