    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dział spadku
    Date: Fri, 17 Oct 2008 11:00:19 +0200

    On Fri, 17 Oct 2008, Anna wrote:

    > Witam,
    > on żąda SPŁATY z tego domu, ale chyba nie dostanie, bo odziedziczyły dzieci,
    > w tym jedno nieletnie.

    Ale to nie ma nic do rzeczy.
    Majątek mają, jak żądanie jest prawnie uzasadnione, to sąd ustanowi
    kuratora który zatwierdzi sposób "spłaty" - na przykład poprzez
    przekazanie tego domu na współwłasność.
    Zastrzegam: ja NIE WTYKAM się do generaliów, słuszności takiego czy
    innego podziału majątku, wskazuję tylko, że wysuwasz jakieś mało
    przystające do rzeczywistości domniemania.
    Dzieci mają majątek? - mają.
    Będzie jakieś zobowiązanie? - piszesz że będzie, bo nie podważasz
    faktu że "mu się nie należy" tylko twierdzisz że "nie dostanie".
    Nieprawda - jak bedzie zobowiązanie, które dzieci mają spłacić,
    to mają spłacić. Zrealizować ma to ich opiekun prawny, a jeśli
    są jakieś ograniczenia - "zatwierdzić" może sąd.
    Art.17 KC, art. 64 KC.

    > Więc wymyslił, że chce tam dalej mieszkać.

    No toż pytam - W JAKIM CHARAKTERZE.
    Dopóki tego nie napiszesz, to nikt Ci nie wymyśli o co chodzi.
    Jako kto - współwłaściciel? Korzystający? (toż korzystajacego
    można wykopać z dnia na dzień, więc jak jest taki sprytny jak
    piszesz, to raczej odpada).

    > Bylismy frajerami, że się zgodziliśmy:(

    Ale nie spodziewaj się, że grupa dyskusyjna "odrobi" Ci
    jakieś kilky prawne.
    Co nawyżej, JEŚLI widać jakieś nieścisłości, można je
    wytknąć, aby było widać KOLEJNE kiksy.

    > Sprawa w sądzie jest o zniesienie współwłasności i dział spadku - więc jesli
    > tak ma być, to sąd musi PODZIELIĆ spadek , przyznać na własność pewne
    > składniki majątku.

    Sąd może mu przyznać WSZYSTKO i nakazać wypłacić pozostałym
    współwłaścicielom rekompensatę - art.210 i 212 KC.
    Zajrzyj, przeczytaj. Koniecznie.

    > A juz zapowiedział, że mieszkając na tym strychu nie będzie uczestniczył w
    > remontach całego domu, bo "to nie jego" - on chce tylko tego strychu, a
    > przecież strych w powietrzu nie wisi - jest w domu, który stoi na
    > planowanej,naszej połowie działki...

    Nienienie.
    Możemy rozumieć Twoje żale, ale stan prawny jest taki:
    - wasza rodzina, z ojcem na czele, powzięła jakieś postanowienia,
    nieskuteczne prawnie (nie ma ważnej umowy notarialnej), sprzeczne
    z prawem (z planem zagospodarowania)
    - brat próbuje to podważyć.
    Na moje oko wychodzi, że ma spore szanse
    - do tego usiłuje stosować INNE środki, w postaci nacisków
    Ale to prawdę mówić nie ma związku z powyższym... poza tym, że
    usiłujesz uniknąć przyjęcia do wiadomości, że z opisu wynika iż
    wasze "umowy" są nieważne, a brat właśnie to wykorzystuje.

    > W styczniu była taka sytuacja-wrzucił coś do kanalizacji/chodził sprawdzać
    > do piwnicy/, to się zapchało, u mnie w łazience na parterze
    > wszystko "pływało" do wysokości 4 cm. On wiedząc o tym :prał i kąpał się a u
    > mnie co wieczór "wywalało" na podłogę...Interwencja nic nie dała,
    > powiedział, że płacił nie będzie za przepchanie, i to mój problem - "u niego
    > nie smierdzi"

    Oczywiscie, jeśli jest współwłaścicielem, to racji nie ma.
    Ale droga do przekonania wiedzie tylko przez sąd :(

    > Nie chcę z nim mieszkać pod jednym dachem.

    Rozumiem.
    Gdzie chcesz mieszkać, jeśli jednocześnie sama piszesz, że:
    - działka jest niepodzielna
    - brat "nie odpuści"
    ?
    Bo IMVHO brakuje odpowiedzi na to pytanie.

    pzdr, Gotfryd