    From: "Ja" <a...@n...tpi.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.edukacja.szkola
    Subject: Re: Dyrektor skonfiskował komórk
    Date: Thu, 7 Apr 2005 09:37:46 +0200
    <KDj3e.20662$zY6.6264@news.chello.at> <d2lu0e$4h8$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d2lut4$lvd$1@opal.icpnet.pl> <d2m0be$ia5$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <1jm4xlr27u406.1r99c5u5utokg$.dlg@40tude.net>
    <d2mtlf$8ob$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <n...@4...net>
    <d2qvnb$d50$1@news2.ipartners.pl>
    <841rvwubeya6$.ts5dq66vhcfs.dlg@40tude.net>
    <d2rkkq$g25$1@nemesis.news.tpi.pl> <d2rqal$gm2$1@opal.icpnet.pl>
    <d2rvkj$sj8$1@news.onet.pl> <d2u2qi$3lo$1@opal.icpnet.pl>
    <d3029g$rel$1@nemesis.news.tpi.pl> <d30ddi$a0m$1@inews.gazeta.pl>
    <d30iq8$skh$1@nemesis.news.tpi.pl> <d30l4k$mon$1@inews.gazeta.pl>
    <d30orf$im0$1@nemesis.news.tpi.pl> <d31mkp$i7o$1@inews.gazeta.pl>

    > Nie zależy już od niczego. Albo rybki, albo akwarium. Nie ma czegoś
    > takiego, jak ranga wykroczenia. To ocenia już sąd, a nie Dyrektor
    > szkoły

    W statucie każdej szkoły są przewidziane kary
    A skoro tak jest - w w określonym zakresie Dyrektor ma prawo
    do karania ucznia
    A sposób działania dyrektora zależy jednak od rangi wykroczenia
    (nie wszystko trzeba od razu zgłaszać na policję)

    > Tutaj dyrektor z prawnego punktu widzenia nie ma wyjścia. Jeśli ujawni
    > przestępstwo, to ma obowiązek reagować. Obowiązek obwarowany karą (art.
    > 231 kk).

    > Wezwanie rodziców w wypadku popełnienia przestępstwa bardzo
    > łatwo może się obrócić przeciwko niemu. Co zrobi, jak go pomówią, że
    > chciał 10 zł za nieujawnienie?

    Wezwanie rodziców jest w tym przypadku obowiązkiem dyrektora
    W przypadkach wątpliwych wszelikie rozmowy z rodzicami
    odbywa się w obecności świadków

    > Tu mnie ma żadnej decyzji. To się ustnie do protokołu składa.

    wiesz, czy przypuszczasz.
    Ktoś musi pismo sformułować i napisać

    > Zrozum, że nie ma takiej możliwości, by dyrektor realizował swoje
    > obowiązki poprzez zabranie telefonu.

    To był środek, a nie cel działąnia

    > Tego nie przeskoczy, bowiem prawo
    > chroni posiadanie - bez względu na własność.

    W pierwszym poście była informacja, że komórka zostanie zwrócona rodzicom.
    = czyli prawnym opiekunom ucznia. Więc nie może być mowy o zaborze mienia.
    Jeśli rodzice zgłoszą się tego samego dnia - choćby po 5 minutach
    - sprawa zostanie od drazu załatwiona

    > policji
    >
    > Zrozum, że nie może tego przekazać rodzicom, bo wówczas sam się
    > przyznaje do popełnienia przestępstwa. Albo niepowiadomienia o
    > ujawnionym przestępstwie i zatarcia śladów (jeśli przyjąć, że uczeń
    > przestępstwo popełnił), albo kradzieży rzeczy (jeśli przyjąć, ze
    > przestępstwa nie było).

    Błędna interpretsacja
    Działanie dyrektora nie ma znamion przestępstwa

    > Jeśli dyrektor ma podejrzenie, że telefon pochodzi z kradzieży, to może
    > telefon zatrzymać, ale musi powiadomić policję. Teraz piłka jest po
    > drugiej stronie siatki. Jeśli się każe, że telefon nie jest kradziony,
    > to wówczas uczeń ma roszczenie cywilne o odzkszkodowanie do Szkoły, a
    > sam dyrektor odpowiada za powiadomienie o przestępstwie niepopełnionym.
    > Oczywiście może się okazać, ze działał w granicach usprawiedliwionego
    > okolicznościami błędu, ale to już sprawa oceny indywidualnej.

    ...którą ty wykluczasz - z góry zakładając, że uczeń był absolutbie niewinny
    a dyrektor agresywnym bandziorem

    > Ja zakładam, że dyrektor telefon zabrał za samo używanie go.

    Jeśli tak było - to sprawę można zgłaszać do nadzoru pedagogicznego albo
    organu
    prowadzącego szkołę. Mogą to zrobić rodzice, pedago szkolny albo
    Rzecznik Praw Ucznia (przy czym rodzice i tak muszą zostać powiadomieni)
    Oczywiście w Statucie Szkoły nie może wtedy być zakazu używania komórek
    na terenie szkoły (rónież na przerwach) - bo jeśli jest - to Dyrektor miał
    pełne prawo tak postąpić
    (Statut Szkoły podlega kontroli organu prowadzącego)

    > granicach prawa, ale zupełnie niezrozumiała staje się chęć zwrócenia
    > tego rodzicom - czyli zacierania śladów przestępstwa.

    Dla mnie to wskazanie, że dyrektor nie popełnił przestępstwa
    Deklarując zwrot komórki rodzicom - a to było w pierwszym poście
    wykluczył możliwość interpretacji zdarzenia jako zabór mienia
    Przedmiot był więc przechowywany w depozycie do czasu
    przekazania rodzicom