    From: "Wojtek" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dlaczego Cypr jest rajem ... i co z tego wynika.
    Date: Thu, 7 Mar 2002 09:40:07 +0100

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@k...net.pl> napisał w wiadomości
    news:a62tf5$j2f$1@news.tpi.pl...

    > Ja bym jednak inaczej na to spojrzal. Postawilbym pytania:
    > 1) dlaczego Polska nie jest rajem podatkowym?
    Na początku lat 90 była uważana przez Niemców za raj podatkowy, ale było to
    w okresie, gdy tworzone były preferencyjne uregulowania dla inwestycji w PL.

    > 2) dlaczego tak jest, ze podatnicy uciekaja z Polski gdzie indziej?
    Zgadzam się z tym, że ucieczka kapitału jest spowodowana m.in. wysokim
    opodatkowaniem w kraju pochodzenia kapitału (PL). Ale badania i opinie
    międzynarodowych ekspertów i instytucji wskazują, że powodem jest też pranie
    pieniędzy, do którego to raje się wyjątkowo dobrze nadają i właśnie to mnie
    niepokoi (nie tylko ze względów zawodowych). Pracze wykorzystują te same
    metody (np. transfer pricing) co osoby unikające opodatkowania w kraju
    macierzystym.
    Co dzieje się z wyprowadzonym kapitałem? Czy wraca spowrotem do kraju jego
    uzyskania? To może być też odpowiedź na Twoje wątpliwości/uwagi z pytania nr
    3.
    Cypr jest wykorzystywany nie do prowadzenia produkcji czy inwestycji
    bezpośrednich, ale raczej jako siedziba spółek administracyjnych/"matek" -
    zarządzających kapitałem, które to inwestują pieniądze poza Cyprem. Na
    Cyprze kapitał jest akumulowany i koncentrowany, aby go wykorzystać gdzieś
    indziej (tak jak to jest w przypadku większości, jak nie wszystkich rajów
    podatkowych).
    Czy kapitał wyprowadzony wróci? Jeżeli ktoś inwestuje w Polsce i tu jest
    jego główny rynek działalności - to kapitał wróci (pod różną postacią i na
    różne sposoby). Powód: z tego zysku trzeba jakoś skorzystać, po to sie go
    generuje.
    Gorzej będzie w przypadku spółek, dla których Polska jest jednym z wielu
    rynków. Taki kapitał może już nie wrócić.
    Nie mam nic przeciwko rajom podatkowym, o ile nie staja się z własnej woli
    "pralniami brudnych pieniędzy".

    > 3) dlaczego nie jest tak, ze firmy, obywatele z innych panstw nie
    > zakladaja biznesow w Polsce tylko na jakims tam Cyprze?
    Bo kieruja się zyskiem i nikt nie może mieć im tego za złe.

    > Bo przeciez zgodzisz sie chyba, ze ucieczka z Polski kapitalu
    > jest tylko objawem a nie przyczyna. A co jest przyczyna?
    No właśnie. IMHO niestety nie chodzi tu li tylko o wysokość podatków. I to
    mnie martwi.

    --
    Wojciech Filipkowski