eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoDarowanie komputera szkolnej świetlicy - jakieś pułapki prawne? › Re: Darowanie komputera szkolnej świetlicy - jakieś pułapki prawne?
  • Data: 2007-11-21 14:54:11
    Temat: Re: Darowanie komputera szkolnej świetlicy - jakieś pułapki prawne?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 21 Nov 2007, teel wrote:

    > Witam,
    > Interesuje mnie, czy mnie lub dyrektora/administrację szkoły, która
    > przyjmie darowiznę w postaci używanego komputera do świetlicy mogą
    > spotkać jakieś problemy prawne.

    A co jest "problemem prawnym" w rzeczonym przypadku?

    IMHO (nie mam do czynienia ze szkołami :)) szkoła ma normalny przychód.
    Nie wiem czy szkoła z okazji uzyskiwania takiego przychodu musi
    zapłacić podatek, PRZYPUSZCZAM że jak na cele oświatowe to nie,
    bo musiałby istnieć wyjątek od przepisu:
    ochodowym-od-osob-prawnych-1_2_128.html

    Art. 17
    1. Wolne od podatku sš:
    4) dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym
    jest działalnoœć naukowa, naukowo-techniczna, oœwiatowa, w tym również
    polegajšca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury
    fizycznej i sportu, ochrony œrodowiska, wspierania inicjatyw społecznych
    na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia
    wsi w wodę, dobroczynnoœci, ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
    rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego
    - w częœci przeznaczonej na te cele,

    > Pytam dlatego, że razem ze znajomymi posiadamy trochę sprzętu. Szkoda
    > to sprzedać, a możnaby podarować jakimś biedniejszym szkołom, które
    > komputerów do użytku uczniów nie posiadają. System operacyjny Linux, a
    > więc kwestie licencyjne rozwiązane.
    >
    > Darowizna nie będzie nigdzie odnotowana, po prostu zanosimy sprzęt,
    > podłączamy i na wszelki wypadek zostawiamy do siebie numer telefonu.

    IMHO to jest właśnie głupi pomysł.
    Ma zalety, ale ma również wady.
    Załóżmy, że ktoś *zechce* się przyczepić, podkablować, nazwij to jak
    chcesz. Jak szkoła się wytłumaczy z faktu, że ma nierzetelną
    dokumentacją księgową?
    Do tego dochodzi fakt, że pewnie chcecie podarować SZKOLE.
    Jak będzie "bez papierów", to równie dobrze ktokolwiek ze
    znajomków "szkoły" może sobie sprzęt przywłaszczyć i tyle.
    Wybrać parę aukcji z allegro, swistaka i czegoś tam jeszcze, na
    których będzie licytacja podobnego sprzętu, tę wartość zapodać
    jak wartość darowizny (szkoła już nie będzie się głowić "ile
    przyjąć") oczywiście wraz z "dowodem wyceny" w postaci wydruku
    i IMVHO tyle.

    > Wszystko odbywa się bezpłatnie, bez śladu w jakichś papierach.
    > Czy taki procered można uprawiać na większą skalę?

    "Nie rozumiem"!
    Zakładam, że piszesz o darowaniu *własnego* sprzętu, nabytego
    i posiadanego dla celów osobistych.

    pzdr, Gotfryd