    From: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy świadek w sprawie cywilnej...
    Date: Mon, 10 Sep 2007 20:07:32 +0200

    Uzytkownik "Marcin" <m...@w...pl> napisal w wiadomosci
    news:1bdynooajaao.1fikuh475b5ty.dlg@40tude.net...
    > ...musi sie zjawic? Mam takiego 'znajomego', ktory sie wiecznie sadzi z
    > dawnym wspolnikiem, i nie tylko. Z braku laku to ostatnio o coraz wieksze
    > pierdoly, typu odszkodowanie za rzekome zniszczenie przez wspolnika
    > kserokopiarki i inne takie. Ma na to pieniadze i czas, i chyba to lubi.
    > Najgorsze, ze ow znajomy mi ostatnio oznajmil, ze zglosil wniosek o dowod
    > przesluchania mojej osoby. Problem tylko w tym, ze ja tego jego wspolnika
    > zyciu na oczy nie widzialem, ze znajomym tez mam kontakt umiarkowany i
    > jedyne, co moze mnie z tym wszystkim w jakikolwiek sposob laczyc, to ze
> [...]

    witam

    niestety kazdy ma obowiazek stawic sie na wezwanie do sadu, a jak nie stawi
    sie bez nalezytego usprawiedliwienia (np. choroba), wówczas sad skazuje go
    na grzywne, a jezeli ponownie sie nie stawi bez usprawiedliwienia, znowu
    grzywna plus mozliwosc przymusowego sprowadzenia przez policje z miejsca
    zamieszkania (art.274kpc); a jezeli bezzasadnie odmawiasz zeznan lub
    zlozenia przyrzeczenia, wówczas mozesz zostac skazant na grzywne, a nawet
    sad moze nakazac aresztowanie swiadka na okres tygodnia (art.276kpc);
    jezeli sie stawisz i zlozysz jakies zeznania, to masz prawo zadac zwrotu
    kosztów podrózy oraz wynagrodzenia za utrate zarobku w tym dniu
    (art.262kpc);

    pzdr