  • Data: 2005-08-10 17:15:32
    Temat: Re: Czy polskie prawo obowiazuje na terenie innych krajow UE?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

    Jan Kowalski wrote:

    > No niezupełnie, z prawem karnym jest trochę inaczej. Co do zasady obywatel
    > polski odpowiada za przestępstwo popełnione zagranicą pod warunkiem że czyn
    > ten stanowi przestępstwo także w miejscu popełnienia. Por. art. 109-114 k.k.

    No chyba że tak - ale ten przypadek nie podpada pod te paragrafy, czyż nie?

    > A ten przepis art. 55 nowej ustawy rzeczywiście ciekawy, bo wydaje się tej
    > regule przeczyć:
    > "Art. 55.
    > 1. Kto, wbrew przepisom ustawy, dokonuje przywozu, wywozu,
    > wewnątrzwspólnotowego nabycia, wewnątrzwspólnotowej dostawy lub przewozi
    > przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub terytorium innego państwa
    > środki odurzające, substancje psychotropowe lub słomę makową,
    > podlega grzywnie i karze pozbawienia wolności do lat 5."

    Niekoniecznie - napisalil "wbrew przepisom ustawy". A ponieważ ustawa
    'działa' tylko w Polsce... ;)

    > Wygląda to na małpowanie jakiś zaleceń unijnych bez oglądania się na
    > konstrukcję własnego systemu prawnego. Ja bym stał na stanowisku, że mimo
    > wszystko stosuje się tu reguły ogólne k.k. i skoro w Holandii nie jest to
    > karalne, to sąd polski nie może też skazać za czyn tam popełniony.

    Pewnie był jakiś błąd w tłumaczeniu ;->

    Ewentualnie to "terytorium innego państwa" odnosiło się wywozu (_z_
    terytorium Polski).

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)