    From: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy obowiazuja u nas zagraniczne patenty?
    Date: Mon, 22 Aug 2005 11:27:16 +0200

    Jakub <...@...com> dosć niespodziewanie napisał(a):
    > "Adam" <A...@w...pl> wrote in message
    > news:cm36v9$lfb$1@achot.icm.edu.pl...

    Witam, nie widzę u siebie pierwszego posta, widzę tylko fragmenty cytowane
    przez Jakuba, ale sprawa jest, że tak powiem, z mojej działki, więc coś
    dorzucę

    Patenty ( jak i inne prawa własnosci przemysłowej maja zawsze charakter
    terytorialny. Oznacza to, ze obowiązują na terenie państwa, którego Urząd
    Patentowy udzielił ochrony. Nie ma jednak zadnych przeszkód, zeby się w
    dowolnym państwie o taką ochronę ubiegać - mozna na całym świecie. Tam,
    gdzie się tę ochronę dostanie i opłaci, tam patent będzie obowiązywał. Tam,
    gdzie się właściciel patentu o ochrone nie ubiegał, albo jej nie opłacił -
    tam paten nie obowiązuje, mozna z rozwiązania opisanego w tym patencie
    korzystać do woli na tym terenie.

    To co powyzej, to schemat podstawowy - istnieją troszkę inne rozwiązania -
    patenty regionalne. Zgłoszenie wykonuje sie w regionalnej organizacji
    patentowej, która udziela patentu obowiązującego na terytoriach państw
    zrzeszonych w tej organizacji. Wówczas jeden paten jest udzielany na kilka
    (naście, dziesiąt) krajów. Dalej trzeba juz tylko go w poszczegolnych
    krajach opłacać. Oczywiście mozna by też starac sie o patenty oddzielnie w
    kazdym z tych krajów, ale patent regionalny jest tanszy. Polska jest
    członkiem Europejskiej Organizacji Patentowej, zrzeszajacej obecnie ok. 30
    krajów - piszę około, bo to sie zmienia ostatnio. Europejski Urząd patentowy
    ma siedzibę w Monachium. Organizacja ta nie ma nic wspólnego z Unią, choć
    należą do niej wszystkie państwa Unii.

    Nie, nic nie zmieniło

    Nie do końca - dyrektywa w sprawie CII - wynalazków realizowanych przy
    pomocy komputerów nie została uchwalona, ale EPO, zrzeszający przecież
    również kraje Unii, dopuszcza takie patenty na szeroką skalę, a zatem one w
    Państwach Unii obowiązują

    > W Polsce nie możesz opatentować programów komputerowych (moga one
    > jedynie być elementem opatentowanego zestawu - tam gdzie program jest
    > tylko dodatkiem).

    Bezpośrednio w Polsce jest trudno, ale, jak napisałem wyzej - poprzez
    patent europejski można.

    > Jeśli chodzi o ochronę dóbr intelektualnych to państwa respektują
    > nawzajem systemy ochrony praw w innych państwach. Nie wiem czy tak
    > jest w przypadku patentów. Ale w przypadku dzieł tak jest na pewno (w
    > Polsce).

    Jest tak, jak napisałem wyżej - obowiązuje zasad terytorialności, nie ma
    wzajemnego uznawania - patent musi zostać zgłoszony do ochrony w danym
    państwie/oragnizacji regionalnej, musi tę oochronę mieć przyznaną i
    opłaconą - wtedy obowiązuje

    > Jasny gwint...
    > www.google.pl
    > wpisujesz "patent" i:
    > United States Patent and Trademark Office Home Page
    > The UK Patent Office - Home
    > European Patent Office
    >
    > wpisujesz "urząd patentowy" i:
    > Urząd Patentowy

    Niby tak, ale z tego laik niewiele wyciągnie. Nie wiem, czego chcesz szukać,
    bo badanie w stanie techniki to wyższa szkoła jazdy. Jeśli szukasz
    konkretnego patentu, co do którego znasz uprawnionego, to jest łatwo. Jeśli
    chcesz sprawdzić, czy jakieś rozwiązanie jest chronione, to zaczynają sie
    schody. Niefachowiec musiałby przejrzeć setki/tysiące/dziesiątki tysięcy
    dokumentów naprawdę

    > Amerykanei skazali już kiedyś rosjanina za przestępstwo komputerowe
    (ciach dalej, bo bez sensu)

    Tak jak napisałem powyzej
    Jeżeli patent amerykański nie jest chroniony w Polsce - to można z niego w
    Polsce do woli korzystac, tak jak i w innych krajach, gdzie ten patent nie
    obowiązuje. Nie można korzystać w USA i w krajach, gdzie ten patent
    obowiazuje

    Pozdrawiam
    Roman Rumpel

    --
    W ogole dyskusja jest bezprzedmiotowa i zakrawa na trolowanie z racji
    wyjatkowo prostej solucji poruszanego problemu.

    (C)T.Francuz.