    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy można być ukaranym za działanie w granicach prawa?
    Date: Fri, 7 Nov 2014 17:33:20 +0100

    Użytkownik "Piotrek" napisał w wiadomości grup
    >Pytanie jest dość ogólne, ale jak to właściwie jest?
    >Czy można zostać skazanym za korzystanie z luk/kruczków
    >prawnych jeśli samo prawo zostawia otwartą furtkę do takich,
    >a nie innych nadużyć? Raz czy dwa obiło mi się o uszy,

    Konstytucja mowi ze nie, a praktyka dowodzi ze tak :-)

    Przy czym - jak juz mowa o kruczkach i lukach, to zazwyczaj cos jest
    dwuznacznie zapisane. Ty myslisz ze wolno, sedzia mysli ze nie wolno,
    ale to jego mysl ma racje ... chyba ze sad apelacyjny mysli inaczej.

    Dalej - teoretycy mowia ze jest duch prawa i litera prawa.
    Litera to tak jak zapisane, a duch jest np taki, ze jak ktos cos
    ukradnie to idzie siedziec.
    No i czasem duch z litera sie nie pokrywaja, i co wtedy wazniejsze ?

    >że karalne są np. świadome działania zmierzające do zaniżenia
    >należności podatkowych, nawet jeśli mieszczą się one jeszcze
    >w granicach prawa. Niby dlaczego obywatel, który wykazał się
    >inteligencją i wykorzystał w jakiś sprytny sposób prawo do tego,
    >żeby zaoszczędzić, miałby za to ponosić karę? Ma odpowiadać za to,
    >że jest mądrzejszy od jakiegoś kretyna, który napisał
    >"dziurawą" ustawę?

    Widzisz, w ordynacji podatkowej jest taki zapis
    "§ 2. Jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej
    czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej
    czynności prawnej. "

    No i teraz tak - jak ja Ci podaruje komputer, a Ty mi podarujesz
    1000zl, to nalezy sie podatek od darowizn, czy od sprzedazy ?

    W dwoch slynnych przypadkach to bylo tak:

    Firma JTT/Optimus sprzedaje komputery zagranicznej firmie (chyba
    zreszta swojej spolce-corce), po czym je od niej odkupuje, ale juz w
    celu odsprzedazy szkolom.

    Czy w/w firma zaimportwala komputery na potrzeby szkol, czy sprzedala
    szkolom wlasne komputery ?

    Bo roznica jest 22% :-)

    A kto ma racje ... jak Ciebie przekreci jakas osoba korzystajac z
    kruczkow, to mozesz zmienic zdanie :-)

    >1) jak to było z głośną swego czasu aferą Art-B
    >Faktycznie doszło tam do złamania prawa
    >czy może banki zostały legalnie zrobione w bambuko?

    O ile sie orientuje to tam zarzuty byly dwa:
    a) oscylator dla odsetek ... ktory stanowil jakis drobny margines
    dzialalnosci, niemal nie warty wymieniania wsrod innych zarzutow.
    Wedle litery przepisow - nc bezprawnego nie zrobili, wedle ducha -
    banki im placily odsetki od pieniedzy ktorych nie mieli. Niezalezne.

    b) ArtB tak ogolnie niewiele robilo i niewiele zarabialo, zylo z
    kredytow i zostawilo banki z olbrzymimi wierzytelnosciami.
    A bylo to mozliwe dzieki mnogosci roznych przeplywow typu
    oscylator, przez ktore sprawialo wrazenie bogatej i dobrze
    prosperujacych firm - bo to bylo multum roznych spolek.
    Normalnie to bank sie zawsze pyta "a zabezpieczenie jakie pan
    oferuje", tu jakos zabezpieczenia znikly - nie wiem czy banki sie
    slabo staraly, czy troche falszowano te zabezpieczenia, dosc ze banki
    zostaly na lodzie.
    No wiec zarzucano im "wyprowadzenie poza system bankowy ...." a
    jakos nie bardzo sobie potrafie przypomniec taki art w KK :-)
    Inna sprawa, ze jak bank zbankrutuje, to klient uslyszy "nie mamy
    pana pieniedzy i co pan nam zrobi" (no nie calkiem, jest BFG). A tu
    prokurator sie czepia.
    Gdzies tam jednak jest odpowiedzialnosc zarzadu za rozne podpisane
    oswiadczenia ...

    >2) w pewnym momencie na krótko aresztowano słynnego kilka
    >lat temu "króla dopalaczy". Na jakiej podstawie to zrobiono
    >skoro równocześnie mówiło się, że nie ma ku temu żadnych
    >formalnych podstaw, bo "król" opłaca prawników, którzy na bieżąco
    >dają mu cynk jak ma zmieniać skład chemiczny swoich
    >specyfików, żeby handel nimi był cały czas legalny?

    Cos tam jednak prokurator musial zarzucic i odpowiednim artykulem KK
    sie podeprzec.

    Za to zauwaz pozniej - za sprzedawanie soli odpadowej jako spozywczej
    cos nie bardzo mogli kogos posadzic ... albo nie chcieli :-)

    J.