    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 29 Nov 2013 12:19:17 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Czy mogę sprzedać kupionego PDFa?

    On Fri, 29 Nov 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "marek" <marek@> napisał w wiadomości
    .com...

    > Teoretycznie książki też nie możesz :-)

    Nie rozpędzaj się proszę!

    Przepis działa w drugą stronę: jak ktoś sprzedał egzemplarz czegoś, co
    podlega pod PA, to NIE MOŻE zabronić dalszej odsprzedaży tego egzemplarza.
    Wnioski co do "korzystania" nizej :)
    Natomiast MOŻE zabronić jego najmu lub użyczania (chyba że można
    wskazać przepis szczególny, mam na myśli np. biblioteki).
    Dotyczy to całej UE (w raczej EOG, szerszego niż UE)

    Stosowny przepis:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29
    +++
    Art. 51.
    [...wykreślone...]
    3. Wprowadzenie do obrotu oryginału albo egzemplarza utworu na terytorium
    Europejskiego Obszaru Gospodarczego wyczerpuje prawo do zezwalania na
    dalszy obrót takim egzemplarzem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    z wyjštkiem jego najmu lub użyczenia.
    ---

    > Bo Książka czy pdf, to skłąda sie z nośnika (ten nabyłeś i możesz odsprzedac)
    > oraz autorskich praw majątkowych,

    Ustawa PA zawiera własną definicję "licencji" (nie stosuje się jej
    np. do wynalazków czy znaków towarowych), która oznacza "prawo do
    korzystania". Art.41.2
    To prawo jest wyróżnione i skutkuje jak wyżej.
    Zapis art.41 sugeruje, że "prawa majątkowe w rozumieniu przepisów
    cywilnoprawnych" dzielą się na "prawa majątkowe w rozumieniu PA"
    oraz "licencje w rozumieniu PA".
    Taką interpretacją potwierdza fakt, że dalsze odwołania w ustawie
    do "APM" odwołują się do "praw majątkowych z wyłączeniem licencji",
    dajmy na to, wymóg pisemności umowy.
    A licencja może być udzielona w dowolny sposób, w tym niewerbalnie
    (tak jak "umowa w rozumieniu KC"), choć oczywiście być musi.

    IMVHO, fakt sprzedaży egzemplarza implikuje udzielenie licencji.
    IMVHO również, art.51 implikuje zbywalność tej licencji wraz
    z egzemplarzem - bo niby PO CO komuś miałoby być prawo "nabycia
    egzemplarza bez prawa do korzystania", jeśli korzystanie zawiera
    takie czynności jak "oglądanie"?
    Może ktoś podrzucić jakąś mądrą maksymę pozwalającą na wyciągnięcie
    wniosku "skoro zapłacił, należy przyjąć że zapłacił za coś"?
    Nie chce mi się szukać :D

    > których nie możesz sprzedać.
    > W praktyce do ksiażek się nikt nie czepia

    Ale to wynika z przepisu wyżej!
    To nie praktyka tylko przepis.

    > Ale w wypadku pdf-a już dysproporcja
    > wartości praw autorskich i nośnika (0 zł) jest przytłaczająca :-)

    To nie gra roli, IMO.
    Pytaniem jest czy licencja jest kupiona.
    Bo jeśli umowa zmierza do "wypożyczenia" (a do tego zmierzają
    wszelkie postacie korzystania "w chmurze"), to wtedy rzeczywiście
    jest problem, bo takie prawo nie jest zbywalne z mocy przepisu.

    pzdr, Gotfryd