  • Data: 2009-07-02 09:54:53
    Temat: Re: Bardzo proszę o pomoc! RENOMA - ZŁODZIEJE!!!
    Od: wombi <w...@u...to.onet.eu> szukaj wiadomości tego autora

    szerszen pisze:

    > Użytkownik "wombi" <w...@u...to.onet.eu> napisał w wiadomości

    > dosc ciekawy komentarz w kontekscie
    > "Art. 16. 1. Umowę przewozu zawiera się przez nabycie biletu na przejazd "
    >
    > nie uwazasz ze jedno przeczy drugiemu?
    >
    > ale moze z jezykiem prawniczym jest jak z kaczynskim ktoremu nikt nie
    > wytlumaczy ze czarne jest czaarne a biale jest biale
    >
    > no i powstaje pytanie co w takim razie stanowi przeslanke, bo w sumie w
    > takim razie wejscie do srodka komunikacji rowniez nie stanowi takiej
    > przeslanki, bo niby czmu by ja mialo stanowic ;)

    Albin Kolarski, Prawo przewozowe. Komentarz, Wyd. C.F. Muller, Warszawa 2002

    Art.16

    1.Konsensualny charakter umowy przewozu osób, z natury rzeczy nie
    podlega dyskusji. Wątpliwości może natomiast budzić forma i sposób
    zawarcia umowy w warunkach przewozów masowych, gdzie występuje
    konieczność uproszczonych form postępowania i rezygnacji z wielu wymogów
    formalnych, a zarazem na przewoźniku ciąży obowiązek zawierania umowy
    (obowiązek przewozu - zob. art. 3 ust. 1 oraz art. 7 i 8, a także uwagi
    w komentarzu do tych artykułów).
    Z treści art. 16 ust. 1 wynika, że do zawarcia umowy przewozu w
    transporcie pasażerskim może dojść w różny sposób, co jest zgodne z art.
    60 k.c, w myśl którego wola osoby dokonującej czynności prawnej może być
    wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w
    sposób dostateczny (oświadczenie woli). Do wyraźnego oświadczenia woli
    dochodzi wtedy, gdy podróżny wskazuje przewoźnikowi co najmniej relację
    i termin przejazdu, a w zależności od środka transportu także klasę i
    niekiedy miejsce. Zawarcie umowy przewozu w drodze wyraźnego
    oświadczenia woli następuje np. przy przewozie taksówką, chociaż nie
    stosuje się przy tym w ogóle biletu.
    2.W tych rodzajach komunikacji, w których wydany bilet zawiera wzmianki,
    odpowiadające życzeniom podróżnego, do zawarcia umowy przewozu dochodzi
    przez nabycie biletu na przejazd. Tam też, gdzie stosowane są bilety
    określające trasę i czas przejazdu, z reguły dostęp do środka
    transportowego uwarunkowany jest uprzednim nabyciem biletu. Nie zawsze
    jednak bilet zawiera wzmianki niezbędne dla ustalenia treści konkretnej
    umowy przewozu (essentialia negoti). Tego rodzaju bilety stosowane są
    najczęściej w komunikacji miejskiej. Także różnego rodzaju biletów
    okresowych i abonamentowych, nawet jeśli opiewają na określoną relację,
    nie można uznać za dowód zawarcia oznaczonej umowy przewozu. Stanowią
    one dowód uiszczenia z góry należności za ograniczoną w czasie,
    nieokreśloną lub określoną liczbę przejazdów, jednakże w jakim terminie
    i w jakim środku transportowym nastąpi konkretny przejazd, zdecyduje
    podróżny, zajmując miejsce w danym środku transportowym. W takich
    sytuacjach umowę przewozu zawiera się w sposób dorozumiany, przez
    zachowanie się podróżnego (per facta concludentia). Często dla
    potwierdzenia woli zawarcia umowy ze strony podróżnego (oznaczenia
    konkretnej umowy) niezbędne jest wykonanie wskazanej przez przewoźnika
    czynności faktycznej, zazwyczaj chodzi o ,,skasowanie" (oznaczenie datą,
    godziną, numerem lub kodem przejazdu itp.) w przeznaczonym do tego
    urządzeniu. Jeśli bilet powinien być ,,skasowany" przed wejściem do
    środka transportowego (np. przy wejściu na peron metra), wówczas możemy
    mówić o zawarciu umowy przewozu ,,przez spełnienie innych określonych
    przez przewoźnika warunków dostępu do środka transportowego". Jeżeli
    przewoźnik takich lub innych warunków dostępu do środka transportowego
    nie ustalił, umowę przewozu uważa się za zawartą z chwilą, kiedy
    podróżny zajął miejsce w danym środku transportowym. Jak widać, sposób
    zawarcia umowy przewozu w transporcie pasażerskim uzależniony jest w
    gruncie rzeczy od ustalonych przez przewoźnika warunków technicznych i
    organizacyjnych.
    Jeśli podróżny nie miał wykupionego biletu, a umowę chciał zawrzeć
    poprzez zajęcie miejsca w autobusie (art. 16 ustawy [z 1984 r. - Prawo
    przewozowe]), który odjechał z przystanku przed planową godziną
    odjazdu..., to w opisanej sytuacji trudno jest mówić o niewykonaniu
    umowy, skoro nie doszło do jej zawarcia. (Zob. K.Wesołowski w rec: W.
    Górski, A. Żabski, Prawo przewozowe. Komentarz, Warszawa 1990 r., PUG
    1990/7/117).
    3. Przepis ust. 2 art. 16 Prawa przewozowego określa minimalną treść,
    jaką powinien zawierać każdy bilet na przejazd, aby spełniać swoje
    podstawowe funkcje. Bilet jest przede wszystkim dowodem opłacenia
    należności za przejazd, dlatego powinna w nim być wskazana cena. Bilet
    powinien też określać dane potrzebne do ustalenia zakresu uprawnień
    podróżnego. Stanowi on zatem legitymację podróżnego uprawniającą do
    określonych świadczeń ze strony przewoźnika. Zakres i kategorie
    świadczeń są rozmaite. Dlatego też i treść biletów jest różnorodna.
    Bilet, którego treść pozwala na ustalenie określonego świadczenia
    przewozowego, jest dowodem zawarcia umowy przewozu. Bilet, który nie
    pozwala na takie ustalenie, jest tylko dowodem zapłaty za świadczenie
    przewozowe, które zostaje oznaczone dopiero po spełnieniu wskazanych
    czynności, jak np. ,,skasowanie" biletu. Przejazd bez biletu oznacza, że
    podróżny korzysta ze świadczenia przewoźnika, nie spełniając wzajemnie
    świadczenia pieniężnego, a w każdym razie, nie mogąc udokumentować, że
    świadczenie takie spełnił. Podobnie traktowane jest ,,nieskasowanie"
    biletu, tam gdzie jest to wymagane. Stwarza to podstawę do stosownych
    roszczeń ze strony przewoźnika.