  • Data: 2009-05-14 05:10:57
    Temat: Re: Aukcja na Allegro
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    janek pisze:

    > Czy zatem mogę w wezwaniu żądać pokrycia wszelkich kosztów wliczając w to
    > koszty poniesione w związku z odsyłka towaru, koszty poniesione w związku z
    > dostarczeniem pozwanemu wezwania do zapłaty (koszty listu poleconego)?

    Koszty związane z odsyłką towaru należą Ci się w myśl ustawy
    konsumenckiej (tej o niezgodności z umową), więc żądanie jest jak
    najbardziej zasadne. Jeśli chodzi o koszty samego wezwania, to w
    postępowaniu gospodarczym niektórzy sędziowie takie koszty zasądzają, a
    inni nie (w nakazach zapłaty), jeśli się o nie zawnioskuje.

    > Czy któreś z wymienionych roszczeń może ewentualnie przeważyć na moją
    > niekorzyść co skutkowałoby obciążeniem mnie a nie pozwanego kosztami sądowymi?

    Ewentualny koszt wezwania do zapłaty jest zbyt błahą sprawą, aby mógł
    zaważyć na Twoich kosztach procesu.

    > &#8222;sąd może - niezależnie od wyniku sprawy - obciążyć kosztami procesu w
    całości
    > lub w części tę stronę, która przez zaniechanie tych czynności przyczyniła się
    > do zbędnego wytoczenia sprawy lub wadliwego określenia jej zakresu (bo dłużnik
    > zapłaciłby, gdyby uprzednio otrzymał prawidłowe wezwanie).&#8221;
    >

    > Z czego ewentualnie zrezygnować w wezwaniu żeby nie ryzykować obciązenia
    > kosztami sadowymi w ewentualnym procesie? Zakładając że pozwany nie spełni
    > żądań i wejdzie w tryb procesowy uznajac żądania w "wezwaniu do zapłaty" za
> [...]

    Nie rezygnuj z niczego w wezwaniu - Jeśli zażądasz w nim 100zł i
    czegoś jeszcze, a dłużnik odmówi, a następnie wytoczysz sprawę o 100zł,
    to bez znaczenia jest fakt, ze w wezwaniu żądałeś czegoś więcej.

    Zakładając, że reklamujesz z tytułu niezgodności z umową, zażądaj więc:

    - zwrotu pieniędzy za towar
    - zwrotu opłaty za przesyłkę z reklamacją oraz za pierwszą przesyłkę
    produktu do Ciebie
    - zwrotu opłaty za znaczek związany z wezwaniem.

    Nawet jeśli sąd nie przychyli się do żądania zwrotu za wezwanie, to jest
    to zbyt mała kwota, abyś poniósł jakieś konsekwencje finansowe tego.
    Zwłaszcza, że koszty wezwania możesz dodać do swoich kosztów procesu, a
    nie do należności głównej, nie zwiększy więc to Twojej wartości
    przedmiotu sporu i być może opłaty sądowej, albo kosztów adwokata dla
    Ciebie lub strony przeciwnej.

    --
    Liwiusz