  • Data: 2010-06-29 10:43:09
    Temat: Re: Aspekt prawny podsluchiwania opiekunki do dziecka?
    Od: Herald <h...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Tue, 29 Jun 2010 11:48:42 +0200, spp napisał(a):

    > A to pracodawca/zleceniodawca przejmuje 'na własność' prywatność
    > pracownika kiedy przekroczy on miejsce pracy?

    O ile w przypadku PRACOWNIKA istnieje defaultowo obowiązek informowania go
    o monitoringu, o tyle w przypadku "nie-pracowników" takiego nakazu nie
    znajduję.
    Trudno sobie wyobrazić by każdego ze swoich gości informowałem że mam w
    domu kamery zainstalowane i dla swego bezpieczeństwa prowadzę monitoring,
    łącznie nawet z rejestrowaniem.

    Może to coś naświetli co poniektórym obrońcom "czci" ;)
    To stanowisko dotyczy PRACOWNIKÓW :)))

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Monitoring-pracownik
    ow-1778539.html
    //
    Dopuszczalność stosowania monitoringu wobec pracowników, należy rozpatrywać
    przede wszystkim w aspekcie prawa do prywatności i ochrony dóbr osobistych.

    Przejawem tego prawa jest miedzy innymi wolność komunikowania się
    obejmująca tajemnicę korespondencji i wszelkiego rodzaju kontakty
    międzyosobowe. Zapewnia to przede wszystkim art. 49 Konstytucji
    Rzeczypospolitej Polskiej. Choć prawo do prywatności nie zawiera się wprost
    w definicji dóbr osobistych, określonych w art.23 kodeksu cywilnego),
    przyjmuje się, iż jest to otwarty katalog, obejmujący także dobra osobiste
    związane ze sferą życia prywatnego, rodzinnego, ze sferą intymności.
    Pracodawca chcąc stosować monitoring wobec pracowników, nie może zapominać
    o prawach podstawowych każdego człowieka, o których mowa powyżej,
    niezależnie od sposobu lub formy prowadzenia monitoringu i użytych
    narzędzi.

    Kamery

    Zachęcający dla pracodawców jest monitoring pracowników prowadzony przy
    pomocy kamer. Czy jest on dopuszczalny w świetle obowiązującego prawa?

    Brak jest przepisów oraz orzecznictwa w zakresie stosowania kamer w miejscu
    pracy, a to utrudnia sformułowanie jednoznacznego stanowiska. Nie ma wprost
    zakazu do podejmowania tego typu działań, jednak w literaturze przyjmuje
    się, iż należy brać pod uwagę kilka reguł:

    1. nie wolno instalować kamer w miejscach, gdzie pracownik może zasadnie
    oczekiwać zachowania swojej prywatności np. w przebieralni, toalecie;

    2. o monitorowaniu należy uprzedzić osoby, które mogą się znaleźć w zasięgu
    kamer- zasady powinien określać regulamin pracy lub umowa o pracę;

    3. dokonane zapisy (taśmy) mogą być przechowywane jedynie na czas niezbędny
    dla celów monitorowania i w warunkach zabezpieczających je przed dostępem
    osób niepowołanych.

    O tym, czy monitoring jest dopuszczalny będą decydować okoliczności danego
    przypadku. Zależeć to będzie na przykład od tego:

    - jaki jest cel monitoringu,

    - jaki jest charakter pomieszczenia, w którym jest kamera,

    - jaką pracę wykonują pracownicy.

    Monitorowanie pracownika, gdy ma to charakter stały i jest wprowadzone
    tylko i wyłącznie w interesie pracodawcy, aby kontrolować na przykład
    wydajność pracy, może zostać zakwalifikowane jako naruszenie prawa do
    prywatności pracownika.
    //