    From: a...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Artykuły pana Z.
    Date: 9 Mar 2007 20:59:22 +0100

    > Tak przez przypadek zerknąłem
    > http://ludzie.wprost.pl/sylwetka/?O=81212
    > i przeczytałem że wymieniony pan publikował jakieś artykuły z prawa
    > karnego. Ktoś wie gdzie, a może w internecie można to poczytać?
    >

    > --
    > @2007 Johnson
    > j...@p...com
    > "Ars iuris non habet osorem nisi ignorantem"

    I artykuł nr 4 Pana Ministra:

    "Fałszywy kierunek

    W "Rzeczpospolitej" z 14-15 sierpnia ukazał się artykuł prof. Andrzeja
    Zolla "Fałszywy kierunek". Autor podał w nim błędną informację odnoszącą się
    do przedstawionego przez ministra sprawiedliwości 4 sierpnia projektu zmiany
    prawa karnego, wymagającą sprostowania. Napisał mianowicie tak:

    "Jako rzecznik praw obywatelskich nie chcę się wypowiadać na temat poprawności
    legislacyjnej proponowanych zmian, np. uzależnienia uznania czynu za zbrodnię
    od nieumyślnego spowodowania skutku (É) ".

    Przytoczona wypowiedź odnosi się do wstępnego projektu zmian w prawie karnym,
    który to projekt minister Lech Kaczyński przedstawił 4 sierpnia. Wypowiedź ta
    mija się z rzeczywistością, gdyż minister niczego podobnego we wspomnianym
    dokumencie nie proponuje (np. za przestępstwo bójki lub pobicia ze skutkiem
    śmiertelnym obecne zagrożenie karą wynosi od roku do lat 10, wedle projektu
    grozić ma za nie kara od lat 2 do 15). Zbrodnią, co trzeba przypomnieć, jest
    czyn zabroniony zagrożony karą pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat
    3 albo karą surowszą (art. 7 ¤ 2 kodeksu karnego).

    Na tym tle nie można pominąć ważkiego faktu, a mianowicie, że kodeks karny z
    1997 r., którego współautorem jest prof. A. Zoll, nie jest wolny od tego
    rodzaju legislacyjnego błędu, który niesłusznie zarzuca ministrowi
    sprawiedliwości. W największym skrócie sprawa tego błędu przedstawia się
    następująco.

    Chodzi o przepis art. 166 ¤ 3 k.k. w relacji do przepisu art. 8 k.k. i art. 9
    ¤ 3 k.k.

    Przepis art. 166 ¤ 3 k.k. określa przestępstwo, które stanowi typ
    kwalifikowany w stosunku do przestępstwa opisanego w ¤ 2.

    Przestępstwo to (¤ 2) polega na tym, że sprawca, stosując przemoc lub groźbę
    natychmiastowego jej użycia, przejmuje kontrolę nad statkiem wodnym lub
    powietrznym i równocześnie sprowadza bezpośrednie niebezpieczeństwo dla życia
    lub zdrowia wielu ludzi.

    Jeżeli następstwem tego czynu jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na
    zdrowiu wielu ludzi, wówczas ma zastosowanie art. 166 ¤ 3 k.k., zgodnie z
    którym sprawca podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 5
    albo karze 25 lat pozbawienia wolności. Jest to więc zbrodnia.

    Przestępstwo określone w art. 166 ¤ 3 k.k. nazywa się w teorii prawa karnego
    przestępstwem kwalifikowanym przez następstwo.

    Do takich przestępstw odnosi się przepis art. 9 ¤ 3 k.k., według którego
    sprawca odpowiada za przestępstwo kwalifikowane przez następstwo wtedy, gdy to
    następstwo przewidywał albo mógł przewidzieć. Krótko mówiąc: kwalifikacja, o
    której mowa w art. 166 ¤ 3 k.k., nie musi być zrealizowana umyślnie, wystarczy
    bowiem, jeśli zostanie zrealizowana nieumyślnie w sensie art. 9 ¤ 3.

    I tu dochodzimy do sedna sprawy. Polega ono na tym, że zbrodnię określoną w
    art. 166 ¤ 3 można popełnić częściowo umyślnie, częściowo zaś nieumyślnie.
    Umyślnie co do typu zasadniczego, natomiast nieumyślnie co do kwalifikacji.

    Tymczasem przepis art. 8 k.k. kategorycznie stwierdza, że zbrodnię można
    popełnić tylko umyślnie!

    Wszystko to prowadzi do wniosku, że między przepisem art. 8 k.k. a przepisem
    art. 166 ¤ 3 k.k. zachodzi ewidentna sprzeczność. Innymi słowy: regulacja
    prawna zawarta w art. 166 ¤ 3 k.k. narusza fundamentalną zasadę określoną w
    art. 8 k.k., zgodnie z którą zbrodnię można popełnić wyłącznie umyślnie.

    Wypada tu przypomnieć, że prof. A. Zoll jako przewodniczący powołanego jeszcze
    przez minister H. Suchocką zespołu ds. nowelizacji kodyfikacji karnej nie
    proponował usunięcia wskazanego błędu.

    Natomiast błąd ten usunięty został dopiero w przedstawionym przez ministra
    Lecha Kaczyńskiego wstępnym projekcie zmian prawa karnego.

    Trzeba dodać, że minister L. Kaczyński przywiązuje dużą wagę do poprawności
    legislacyjnej proponowanych zmian, mając na uwadze rozliczne, w tym
    elementarne, błędy legislacyjne, jakie zawiera kodeks karny z 1997 r., a które
    wielokrotnie, m.in. na łamach "Rz", były wskazywane.

    Zbigniew Ziobro

    DORADCA MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI"

    pzdr Maciek