  • Data: 2008-04-06 09:22:59
    Temat: Re: Adwokat a Radca Prawny
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <trzykoty[usunTo]@o2.pl> napisał w wiadomości
    news:ft7ne8$fa3$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Czy to jedyna różnica między tymi zwodami prawniczymi? Skąd się wziął taki
    > podział? Czy sensowne jest utrzymywanie takiego rozdziału, w którym jeden
    > zawód kompetencyjnie zawiera całość drugiego?

    To jest pozostałosc PRL'u. W PRL potrzebni byli prawnicy, ktorzy z jednej
    strony moga pracowac na etatach (adwokaci nie mogli), a ponadto byliby
    pozbawieni (przynajmniej poczatkowo) samorzadu, przez co teoretycznie byli
    bardziej ulegli wobec owczesnej wladzy.

    Obecnie - TEORETYCZNIE! - adwokaci to prawnicy osob fizycznych, natomiast
    radcy prawni to prawnicy podmiotow gospodarczych, czesto pozostajacy w
    stosunku pracy z podmiotem, ktory reprazentuja, ale obecnie te roznice sie
    juz zatarly, bo sa radcy, ktorzy reprezentuja osoby fizyczne i sa tez
    adwokaci specjalizujacy sie w pomocy podmiotom gospodarczym Jedyne aktualne
    i praktyczne roznice miedzy tymi zawodami to to, ze radca nie moze byc
    obronca w postapowaniu karnym, a adwokat nie moze pozostawac z stosunku
    pracy (z wyjatkiem tzw. zespolow adwokackich, choc nie wiem czy cos takiego
    jeszcze funkcjonuje).