    From: "Immona" <c...@n...googlemailu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Abonament za sciaganie filmow/mp3?
    Date: Thu, 5 Jan 2006 15:16:36 +0100

    news:dpj5vc$jt4$1@news.task.gda.pl...

    > Piekne jak piekne :)
    > Zaraz wproawdzimy moze kolejne "abonamenty". Moje propozycje:
    >
    > - abonament na pobicia - 1000zl miesiecznie i wolno bezkarnie pobic
    > dowolna ilosc ludzi pod warunkiem ze uszkodzenia ciala beda do 7-miu dni,
    > za 2000zl wolno pobic na dluzej

    Demagogie uprawiasz. Kasa w zaden sposob nie niweluje szkody wynikajacej z
    pobicia dla ofiary. Natomiast w przypadku sciagania plikow, szkoda dla
    producenta polega na tym, ze on nie zarabia na czyms, co wytworzyl i z czego
    ktos inny korzysta. Pomysl idzie w kierunku tego, zeby wlasciciel praw
    autorskich zarabial na tym, ze ktos sciaga jego produkty, czyli zeby
    sciaganie plikow przez P2P nie wyrzadzalo mu juz tej szkody. Idea sluszna,
    natomiast same szczegoly pomyslu wadliwe - kasa nie pokrywajaca roszczen i
    wbrew temu, co mowia autorzy pomyslu, problem z monitoringiem "ilosci
    klientow" na dany plik, bo dostajacy prowizje od tego konkretnego pliku moze
    latwo zorganizowac sobie jego sciaganie na n komputerach, zeby dostac
    wieksza prowizje.

    Mysle, ze i tak rozwiazania z koniecznosci pojda kiedys w kierunku omijania
    posrednikow. Artysci beda placic wytworni tylko za usluge pomocy w
    stworzeniu produktu (wynajecie studia, opracowanie teledysku), zamiast
    podpisywac umowy na procent i dystrybuowac beda sami lub przez
    wyspecjalizowane serwisy pobierajac oplate od sciagniecia. Artysci moga na
    tym zyskac, bo obecnie kwota od kazdego ich sprzedanego utworu, jaka
    otrzymuja, jest bardzo mala i moga zazadac wiecej, a i tak bedzie to dla
    konsumenta atrakcyjne obnizenie ceny w porownaniu do tymczasowych. Widac to
    wsrod ebookow - usmiecham sie, gdy widze, ze ktos sprzedaje ebooka za 20 zl,
    bo autor w tradycyjnych wydawnictwach dostaje zwykle 5-12% od ogolnej kwoty
    sprzedazy, reszta to koszty druku, dystrybucji, zysk wydawnictwa. Wiec jesli
    ktos bezkosztowo i bez wydawnictwa bioracego swoja dole wyprodukowal ebooka
    i żąda 20 zl za egzemplarz, to znaczy, ze chce miec zyski takie, jakby w
    tradycyjnej dystrybucji ksiazka kosztowala co najmniej 100 zl. Ale dla
    klienta cena i tak jest atrakcyjna.

    Wiekszosc ludzi sciagajacych pliki autentycznie docenia artystow i bylaby
    sklonna placic im bezposrednio, ich bunt budzi sciaganie nadmiernej kasy
    przez wytwornie/wydawnictwo/dystrybutora. Kiedy powstanie rozwiniety system
    placenia bezposrednio artystom, zapewniam Cie, ze sieci P2P straca
    akceptacje spoleczna, jaka w tej chwili posiadaja.

    I.

    --

    www.immona.ownlog.com