  • Data: 2004-04-27 07:26:59
    Temat: Re: Abonament radiowo-telewizyjny
    Od: p...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > Placic czy nie placic? Postanowilem ze od tego roku przestane placic ten
    > abonament do momentu kiedy wreszcie polski ustawodawca stworzy
    > odpowiednie prawo do jego pobierania. Wczoraj dostalem list z poczty ze
    > powinienem oplacic pierwszy kwartal. Co mi radzicie zrobic? Czy cos mi
    > grozi jak nie zaplace?
    >
    > pozdr

    Zgodnie z treścią art. 4 pkt 8 ustawy o radiofonii i telewizji z dnia 29
    grudnia 1992 z późn. zm odbiornikiem radiofonicznym albo telewizyjnym jest
    urządzenie techniczne dostosowane do odbioru programu, odbioru czyli
    jednoczesnym z nadawaniem przyjęciem audycji lub na jedynie potencjalnej
    możliwości takiego przyjęcia.

    Programem jest uporządkowany zestaw audycji radiowych lub telewizyjnych, reklam
    i innych przekazów, regularnie rozpowszechniany, pochodzący od jednego nadawcy,

    Za używanie odbiornika RTV pobiera się opłaty abonamentowe, jednak
    pojęcie „używania” jest oparte na konstrukcji domniemania prawnego
    materialnego
    (art. 48 ust 2) czyli domniemywa się iż osoba posiadająca odbiornik w stanie
    umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu używa tego odbiornika.
    Stwierdzenie, że odbiornik jest używany prowadzi do wniosku że jego posiadacz
    winien wnieść opłatę abonamentową.

    Zgodnie z treścią art. 48 ust 4 opłatę abonamentową uiszcza się za każdy
    odbiornik RTV z wyjątkami określonymi w art. 48 ust. 5.

    PODSTAWA PRAWNA:
    Ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992r. z późn zm Dz.U.01.101.1114

    Art. 48. 1. Za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych pobiera
    się opłaty abonamentowe.
    2. Domniemywa się, że osoba, która posiada odbiornik radiofoniczny lub
    telewizyjny w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego
    odbiornika.
    3. Krajowa Rada określa, w drodze rozporządzenia, wysokość opłaty abonamentowej
    za używanie odbiornika radiofonicznego oraz opłaty abonamentowej za używanie
    odbiornika telewizyjnego albo odbiornika radiofonicznego i telewizyjnego,
    sposób i tryb wnoszenia tych opłat, a także może określić przypadki, w których
    umarza lub rozkłada na raty zaległości w płatności opłat abonamentowych.
    Krajowa Rada może, ze względów społecznych, przyznać niektórym kategoriom osób
    zniżki lub zwolnienia od opłat abonamentowych.
    4. Opłatę abonamentową uiszcza się za każdy odbiornik radiofoniczny i
    telewizyjny, z zastrzeżeniem ust. 5.
    5. Niezależnie od liczby odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych używanych
    przez:
    1) osoby fizyczne w tym samym gospodarstwie domowym lub w
    samochodzie stanowiącym ich własność,
    2) publiczne zakłady opieki zdrowotnej, sanatoria, żłobki,
    publiczne jednostki organizacyjne systemu oświaty, państwowe szkoły wyższe i
    domy pomocy społecznej - w tym samym budynku, zespole budynków lub w
    samochodach będących w używaniu tych instytucji
    - uiszcza się tylko jedną z opłat, o której mowa w ust. 3.
    6. Przepisy ust. 3-5 nie naruszają uprawnień w zakresie zwolnień od opłat
    abonamentowych wynikających z odrębnych ustaw.