    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Abonament Radiowo Telewizyjny
    Date: Fri, 15 Jul 2005 14:35:38 +0200

    Użytkownik "gf" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:db3edv$pm3$1@news.onet.pl...

    Ponieważ wątek o abonamencie się strasznie rozbudował, to i ja wrzucę
    swoje trzy grosze do tematu. Uważam, że każdy z nas korzysta z telewizji
    publicznej. Ustalenie tego, kto więcej, a kto mniej w praktyce nie jest
    możliwe. Wobec faktu, iż w większości domów są już urządzenia
    pozwalające na odbiór radia lub telewizji, to wprowadzanie rejestracji
    tych urządzeń jest po prostu kosztownym i nikomu niepotrzebnym
    mechanizmem. To miało sens 50 lat temu, jak faktycznie była spora część
    osób, która radia, czy telewizora nie posiadała. Stąd uważam, że
    rejestracje odbiorników i powiązany z tym abonament należało by
    zlikwidować. Zlikwidować jako formułę finansowania zupełnie nieadekwatną
    do obecnych realiów, a dodatkowo niosącą za sobą koszty oraz
    kryminogenną.

    Pozostaje kwestia sposobu finansowania mediów, skoro uważamy, że
    konieczne jest istnienie niezależnych finansowanych przez społeczeństwo
    mediów. Wobec faktu, że choćby z lektury tej grupy wynika, że opłaty
    abonamentowe są wnoszone incydentalnie, to podejrzewam, że gdyby kwotę
    uzyskaną z abonamentów podzielić pomiędzy wszystkich uzyskujących
    dochód, to na rok wyszło by pewnie po kilkanaście złotych na głowę. Ja
    uważam, ze dyskusje raz na zawsze zakończyło by pomniejszenie o te kilka
    złotych kwoty wolnej od podatku i odprowadzenie tej kwoty do Krajowej
    Rady.

    Zyskali byśmy na ściągalności oraz kosztach rejestracji tego. Nie bez
    znaczenia, że ludzi nie uczono by nieposłuszeństwa dla ustaw. No i
    uważam, że kosztów utrzymania publicznych mediów nie da się
    sprawiedliwie podzielić, a więc najlepiej zrobić to po równo.

    Na stronie http://www.wiadomosci.tvp.com.pl/3386,20041215167098
    .strona
    znalazłem informację, że w 2003 r. wpływy z abonamentu wyniosły 905.100
    tys. zł. Nie chce mi się szukać, ale myślę, że około 30 milionów Polaków
    osiąga dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób
    fizycznych. No to wychodzi na to, że by zastosować mój pomysł w 2003
    roku należało by kwotę wolną od podatku pomniejszyć o około 30 zł.
    Pewnie mniej, bo zyskamy na kosztach utrzymania aparatu rejestracji
    wpłat i później kontroli realizacji. I raz na zawsze zostanie rozwiązany
    problem.