    From: "bella" <b...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: 3 pytanka...
    Date: Sun, 4 Jul 2004 21:39:51 +0200

    Użytkownik "SloMa" <t...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:cc9106$bcj$1@news.onet.pl...
    > Witam.
    > Mam pare pytanek pod egzamin z prawa gospodarczego.
    > Moze znajdzie sie osoba, ktora potrafi rozwiac moje watpliwosci.
    > 1) Ubezpieczenia - Wszelkie kwestie zwiazane z ubezpieczeniami reguluje
    > Kodeks Cywilny, czy tez jest jakas ustawa o ubezpieczeniach?

    zależy o jakie ubezpieczenia ci chodzi.

    > 2) Spolka partnerska
    > Czy partner wchodzacy do spolki partnerskiej odpowiada za zobowiazania
    > spolki sprzed jego wejscia?
    > - wiem, ze nie odpowiada za zobowiazania plynace z tytulu wykonywania
    > wolnego zawodu przez partnerow.
    > - odpowiada natomiast za dzialania nie zwiazane z dzialalnoscia spolki -
    np.
    > oplaty za czynsz itp.
    > Jak to jest z zobowiazaniami wstecznymi???

    kodeks spółek handlowych na ten temat nic nie mówi. jednak art. 95 &2 mówi:
    "Umowa spółki może przewidywać, że jeden albo większa liczba partnerów godzą
    się na ponoszenie odpowiedzialności tak jak wspólnik spółki jawnej". Dlatego
    wydaje mi się, iż wszystko będzie zależało od tego, na jakich warunkach ten
    partner wchodzi do spółki- zasada swobody umów się kłania.

    > 3)Czy spolka osobowa moze sie polaczyc ze spolka kapitalowa? Jesli tak,
    > jakie wtedy przepisy obowiazuja dla powstalego tworu?

    art. 491 ksh &1 "Spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze
    spółkami osobowymi; spółka osobowa NIE MOŻE jednakże byc spółką przejmującą
    albo spółką nowo zawiązaną."
    &2 "Spółki osobowe mogą się łączyć między sobą tylko przez zawiązanie spółki
    kapitałowej"

    wiesz już wszystko?

    Tak na przyszłość to nie są zagadnienia z prawa gospodarczego, tylko
    handlowego:)

    pozdrawiam
    b.