  • 1. Data: 2006-01-12 10:25:07
    Temat: Pytanie o zadatek
    Od: w...@p...onet.pl

    czesc,
    i szybko do rzeczy:
    sprzedaje mieszkanie, bede podpisywal umowe przedwstepna. Oczywiscie w celu
    zabezpieczenia wykonania umowy, przyszly nabywca zaplaci zadatek w kwocie xxx. I
    teraz moje pytanie - czy ma znaczenie czy ow zadatek zostanie zaplacony przez
    nabywce w pieniadzu "fizycznym" czy moge np. prosic o przelanie zadatku na konto?
    Czlowiek w agencjii, ktora posredniczy, powiedzial, ze "zadatek" bedzie
    zadatkiem tylko w tedy, jesli dostane pieniadze do reki, natomiast przelew na
    konto nie bedzie niczym innym jak tylko zaliczka (powolywal sie na art. 364[?]
    kc zgodnie z trescia ktorego wazny jest moment wreczenia zadatku.
    Ale mam watpliwosci co do jego dywagacji, bo chyba zadatek bedzie zawsze
    zadatkiem bez wzgledu na forme jego zaplaty, jezeli w umowie jasno jest napisane
    ze "tytulem zadatku nabywca wplaca na konto sprzedawcy kwote xxx"

    prosze ewentualnie wyprowadzic mnie z bledu ;)

    pozdro
    d.

  • 2. Data: 2006-01-12 11:38:43
    Temat: Re: Pytanie o zadatek
    Od: "Bartek:" <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
> [...]
    > napisane ze "tytulem zadatku nabywca wplaca na konto sprzedawcy kwote xxx"

    Zadatek ma być dany "przy zawarciu umowy" i reguluje go art. 394 KC.
    Przelanie na konto raczej nie będzie już "przy zwarciu umowy". Ja bym z
    ostrożności umówił się na zadatek płatny w gotówce przy podpisywaniu umowy.
    Wydaje mi się, że Sąd Najwyższy wypowiadał się w sprawie zadatku płatnego
    przelewem bankowym, ale nic nie udało mi się w tej kwestii znaleźć.

    --
    Bartek

  • 3. Data: 2006-01-12 11:43:21
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > Wydaje mi się, że Sąd Najwyższy wypowiadał się w sprawie zadatku płatnego
    > przelewem bankowym, ale nic nie udało mi się w tej kwestii znaleźć.

    a co w przypadku, gdy gotowka wreczona mi tytulem zadatku bedzie falszywa? nie
    musze przeciez znac sie na banknotach i umiec rozrozniac prawdziwe od falszywych?

    pozdrawiam
    d.

  • 4. Data: 2006-01-12 12:21:55
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

> [...]
    > musze przeciez znac sie na banknotach i umiec rozrozniac prawdziwe od falszywych?

    To idzcie razem do banku - niech on przy tobie wyplaci (w banku raczej fałszywek ci
    nie dadzą), podpiszecie umowe i ty sobie od
    razu wplacisz. W banku zawsze jakis stolik-ławka sie znajdzie (jak sama nazwa "bank"
    wskazuje ;) )

    A.

  • 5. Data: 2006-01-12 12:24:22
    Od: "Bartek:" <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
    > a co w przypadku, gdy gotowka wreczona mi tytulem zadatku bedzie
    > falszywa? nie musze przeciez znac sie na banknotach i umiec rozrozniac
    > prawdziwe od falszywych?

    Z punktu widzenia prawa karnego -> zgłoszenie do prokuratury popełnienia
    przestępstwa

    Z punktu widzenia prawa cywilnego (umowy) -> bezskuteczność czynności i
    uznanie, że strona w ogóle zadatku nie wręczyła. W konsekwencji możesz
    domagać się ponownej zapłaty tego zadatku.

    --
    Bartek