  • 11. Data: 2003-01-19 12:03:37
    Temat: Re: Pytanie o ściąganie (plików)
    Od: Paweł Skarżyński <c...@p...gazeta.pl>

    > Ale pijesz, wsiadasz na miejsce kierowcy, wkładasz kluczyk do stacyjki - nie
    > odpalasz samochodu!
    > Przechodzący patrol policji wlepia mandat za prowadzenie po pijaku.
    Oj chyba jednak trzeba mieć odpalony silnik...

    chester

  • 12. Data: 2003-01-19 12:47:49
    Od: "Michux" <m...@h...pl>

    Użytkownik "treneros" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Kodeks Karny
    > art. 278 [Kradziez]
    > § 1. Kto zabiera w celu przywlaszczenia cudza rzecz ruchoma, podlega karze
    > pozbawienia wolnosci od 3 miesiecy do lat 5.
    > § 2. Tej samej karze podlega, kto bez zgody osoby uprawnionej UZYSKUJE
    cudzy
    > program komputerowy w celu osiagniecia korzysci majatkowej.
    >

    > Pozdrawiam
    > -=treneros=-
    I m/w o to mi chodziło...
    Serdeczne dzięki!

    Pozdrawiam
    Michux
    http://mx.site.pl

  • 13. Data: 2003-01-19 13:02:22
    Od: "Gacek" <G...@A...pl>

    "treneros" <t...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    cudzy
    > program komputerowy w celu osiagniecia korzysci majatkowej.

    OK, wlasnie dostalem program mailem od kogos. Przychodzi policja i ....
    ?
    Mam server ftp ktory daje mozliwosc uploadu danych innym. Ktos mi go
    skopiuje. Co wtedy ?
    Sposob uzyskania nie ma nic do rzeczy ?
    Moze powinno byc "swiadomego uzyskania"?

    --
    Pozdrawiam,
    Gacek

  • 14. Data: 2003-01-19 13:12:04
    Temat: DLACZEGO KARZĄ NAS ZA ŚCIĄGANIE "PIRATÓW" - PROBLEM NIE TYLKO PRAWNY.
    Od: "H" <h...@p...fm>

    Witam !

    Miał być to post do wyżej poruszango tematu: "Pytanie o ściąganie (plików)"
    ale wyszło mi więcej niż tylko to zagadnienienie.

    Analizować będę tutaj przepisy dotyczące paserstwa:

    Art. 291. § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa lub
    pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia,

    § 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca

    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    roku.

    Art. 292. § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności
    powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za pomocą czynu
    zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub
    pomaga do jej ukrycia,

    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca

    Art. 293. § 1. Przepisy art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do programu
    komputerowego.

    § 2. Sąd może orzec przepadek rzeczy określonej w § 1 oraz w art. 291 i 292,
    chociażby nie stanowiła ona własności sprawcy.

    Zastanawiam się co to za prawo, które przewiduje 5 lat pozbawienia wolności
    za ściągnięcie sobie z sieci jakiegoś filmu lub mp3 ?

    Po drugie jak wysoka jest szkodliwość spoełczna tego czynu ?

    A po trzecie ile procent użytkowników prywatnych z dostępem do sieci ma
    nielegalne oprogramowanie ? 90% czy 98% ? Wg BSA ok 90% jak dobrze pamiętam.

    Po czwarte tak naprawdę jest to karanie ludzi za coś co jest powszechnie
    dostępne. To tak jak by zostawić na ulicy z 1000 zł, które nie są kompetnie
    pilnowane a potem wsadzać każdego, kto sięgnie po to.

    Warto również nadmienić, że stary KK przewidywał tylko paserstwo w celu
    osiągnięcia korzyści majątkowej.

    Mimo wszystkich uwag zdaję sobie sprawę, że to jest przestępstwo i jest to
    kradzież czyjegoś dorobku, czyjejś myśli lecz uważam iż nie powinno to być
    zagrożone tak wysoką karą - aż 5 lat, szczególnie iż nie wiąże się z
    korzyściami majątkowymi (mówię o paserstwie programu komputerowego) i tak
    wysoka sankcja została być może "kupiona" ala Rywingate przez odopwiedni
    lobbing. Po drugie mam obiekcje natury etycznej i praktycznej - w państwie
    gdzie na prawie każdym bazarze można bez trudu kupić cudzą własność
    intelektualną (filmy, muzykę, gry i programy), alkohol lub papierosy bez
    akcyzy, w państwie bardzo biednym jak można karać kogoś za to że wziął /
    ściągnął pare gier ?

    Naprawdę co do ochrony praw autorskich myślę iż jest to duży problem, który
    dotyka coraz więcej ludzi na całym świecie i powinno się go rozwiązać w inny
    sposób niż wprowadzając przepisy karne. I zawsze musimy pamiętać iż poza
    prawem jest także coś takiego jak normy społecznego przyzwolenia i prawo
    naturalne wpisane w ludzkie zachowania i psychikę.

    Pozdrawiam wszystkich korzystających w tej chwili z nielegalnego
    oprogramowania i legalnego oprogramowania.

    H.

  • 15. Data: 2003-01-19 13:20:04
    Od: "H" <h...@p...fm>

    Użytkownik "H" <h...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Pozdrawiam wszystkich korzystających w tej chwili z nielegalnego
    > oprogramowania i legalnego oprogramowania.

    Miał to być osobny temat ale coś źle wyszło w outlloku i jest tutaj i jako
    osobny. Zapraszam do dyskusji w osobnym temacie.
    H.

  • 16. Data: 2003-01-19 14:58:24
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 19 Jan 2003 14:12:04 +0100, "H" <h...@p...fm>
    zakodował:

> [...]
    [...]
    >Art. 293. § 1. Przepisy art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do programu

    Czegoś tu nie rozmumiem.
    Czy to znaczy, że nie mogę udostępniać _nielegalnie_ uzyskanej kopii
    programu (np. obrazu płyty z windowsem kupionej na stadionie), ale jak
    kupię legalnie windowsa (czyli nie uzyskam za pomocą czynu
    zabronionego) to mogę obraz takiej płyty udostępniać, ściągać itd. i
    wszystko jest legalne?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 17. Data: 2003-01-19 15:11:45
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Kaizen wrote:
    > Czegoś tu nie rozmumiem.
    [..]

    Nie rozumiesz bo nie chcesz zrozumieć.
    Na siłę próbujesz szukać dziury w całym.
    Legalny egzemplarz programu możesz kupić i sprzedać.
    Jeśli zrobisz jego kopię i wprowadzisz ją do obrotu to już popełniasz
    przestępstwo.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 18. Data: 2003-01-19 15:49:40
    Od: "[ piotr sut ]" <W...@t...pl>

    'Gacek' wyklawiaturzył/a w niusie
    news:b0e7l7$b70$1@panorama.wcss.wroc.pl taką oto treść:

> [...]
    | skopiuje. Co wtedy ?
    | Sposob uzyskania nie ma nic do rzeczy ?
    | Moze powinno byc "swiadomego uzyskania"?

    Przeczytaj art. 1 i 9 kk

    ->piotr

  • 19. Data: 2003-01-19 17:14:47
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > kupię legalnie windowsa (czyli nie uzyskam za pomocą czynu
    > zabronionego) to mogę obraz takiej płyty udostępniać, ściągać itd. i

    Po prostu oprocz tego przepisu o paserstwie z kodeksu karnego sa

    jeszcze inne przepisy z ustawy o prawach autorskich, ktore

    penalizuja udostepnianie nielegalnych kopii.

  • 20. Data: 2003-01-19 17:23:23
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 19 Jan 2003 16:11:45 +0100, "Elita.pl"
    <b...@e...pl> zakodował:

    >Jeśli zrobisz jego kopię i wprowadzisz ją do obrotu to już popełniasz
    >przestępstwo.

    OK. To nie robię kopii, tylko udostępniam napęd CD w którym jest
    legalny, oryginalny windows. Wtedy jestem OK??

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775