  • 11. Data: 2010-06-27 09:49:22
    Temat: Re: Producent oszukuje na ilości?
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:i076cp$i7m$1@news.onet.pl...

    > Oszustwo jest czymś nielegalnym, prawda? Więc "legalne robienia w
    > wała" jest legalne. Jest nie fair, ale jest legalne. Więc chyba
    > wątek na grupie o prawie jest niewłaściwy, skoro nie zajmujemy się
    > tu dobrymi obyczajami.

    Wiesz, dobre obyczaje pozostaja zazwyczaj w sprzecznosci z ekonomia i
    prawami rynku.
    Interesy sprzedawcy i nabywcy sa - z definicji - sprzeczne.
    Jeden stara sie sprzedac po jak najwyzszej cenie, drugi po jak najnizszej.
    Obie srony uciekaja sie do najrozniejszych sztuczek. Producent czy posrednik
    najchetniej sprzedawaliby gram masla po 100 zl, a nabywca najchetniej
    kupilby tone za zlotowke. Wyrownuje to rynek wspomagany przepisami prawa,
    ktore w gospodarce wolnorynkowej nie musza na kazdym kroku zwalnaic
    nabywce - czy ogolnie - strony rynku - od myslenia.
    W Korei pewnie za taki wal z maslem goscie by poszli od razu na przeszczepy,
    ale w kraju o jakims tam wzglednie liberalnym (dla niektorych wciaz za malo)
    podejsciu, jezeli tylko nie podaja falszywych informacji, to prawo nie moze
    sie wtracac.
    Choc, jak pokazuje przyklad walki z dopalaczami - jednak tez wtracic sie
    potrafi - wszak w zbiurokratyzowanym panstwie jakis hak zawsze sie
    znajdzie - zwlaszcza, jesli ktos zagraza interesom mafii :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 12. Data: 2010-06-27 14:01:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Zbynek Ltd. wrote:

> [...]
    > wiesz, że jeszcze nie tak dawno ludzie mieli mniej pieniędzy, więc
    > liczyli każdy grosz i byli bardziej uczciwi. Potem pokazali się
    > tacy, co oferowali towar w okazyjnej cenie. Jednak ilość okazywała
    > się, po dokładnym przyjrzeniu się, mniej okazyjna. Właśnie - po
    > dokładnym przyjrzeniu się. Teraz już wiemy, nauczeni przez
    > cwaniaczków, że okazjom należy się przypatrywać w szczególności i
    > obracać towar na wszystkie strony. A i nie tylko okazje dają
    > możliwość "legalnego robienia w wała". Wystarczy przecież umieścić
    > informację na produkcie. Widziały gały co brały - motto cwaniaczków.

    ostatnimi czasy po swiecei same dzieci chodza, nawet 50letnie byki nie
    potafia przeczytac co kupuja.
    kto ci powiedzial, ze kostka masla musi miec 25 dag, paczka cukru
    kilogram, a mleko 1 litr?

  • 13. Data: 2010-06-27 14:55:01
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    witek napisał(a) :
    > kto ci powiedzial, ze kostka masla musi miec 25 dag, paczka cukru
    > kilogram, a mleko 1 litr?

    Wiesz, jak były 3 rodzaje masła, to przez dziesiątki lat miały one
    25 dkg. Do momentu, kiedy ktoś postanowił że od dziś tak nie będzie.
    Pewnie, nie ma zakazu. Torebka cukru może mieć i 0,943 kg z podaną
    drobniutkim napisem wagą, gdzieś z boku opakowania.

    I nie oszukujmy się, że to ułatwia życie klientom. Bo do takiej
    konkluzji chyba dążysz.

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    P.S.
    Myśliwy, Ty tu chyba nie na polowanie przyszedłeś.

  • 14. Data: 2010-06-27 16:36:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Zbynek Ltd. wrote:

    > Wiesz, jak były 3 rodzaje masła, to przez dziesiątki lat miały one
    > 25 dkg.

    Nieprawda. Przez ostatnie 30 lat zawsze mi ciotka powtarzała, że kostka
    masła ma funt.

    > Do momentu, kiedy ktoś postanowił że od dziś tak nie będzie.

    Nigdy tak nie było.
    Masło kupowało się jak się pani z kilkukilogramowej bryły odcięło.
    czasem mniej, czasem więcej.

    > Pewnie, nie ma zakazu. Torebka cukru może mieć i 0,943 kg z podaną
    > drobniutkim napisem wagą, gdzieś z boku opakowania.

    może

    > I nie oszukujmy się, że to ułatwia życie klientom. Bo do takiej
    > konkluzji chyba dążysz.

    a gdzie ten legalny wał? zgubił się?

  • 15. Data: 2010-06-27 17:40:03
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    witek napisal:
    > kto ci powiedzial, ze kostka masla musi miec 25 dag, paczka cukru
    > kilogram, a mleko 1 litr?

    A mydło 100 g? ;)

    Kto pamięta, że były kostki mydła dwustugramowe?
    A ostatnio w Makro z lekkim zdziwieniem zauważyłem 80 g. I to w niezmienionym
    kartoniku SUGERUJĄCYM wagomiar 100 g.

    CAVEAT EMPTOR!

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 16. Data: 2010-06-27 19:07:28
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Sun, 27 Jun 2010 16:55:01 +0200, "Zbynek Ltd."
    <s...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >Pewnie, nie ma zakazu. Torebka cukru może mieć i 0,943 kg z podaną
    >drobniutkim napisem wagą, gdzieś z boku opakowania.

    a przypadkiem nie jest tak, że przy cenie za towar musi być też cena
    produktu w przeliczeniu na jednostkę masy/objetosci/inne?

    sporo sklepów tak robi, że jest cena za np. litr (ostatnio zauwazylem
    że nawet przy kleju do parkietu takie info było) a jakos nie wierze w
    dobra wole duzej ilosci sklepow, wiec to raczej jakis przepis wymusza.

    tak wiec nawet dla ludzi z dysfunkcja myslowa jest ulatwienie w celu
    porownania ceny produktu w roznych opakowaniach lub cen roznych
    produktow (nie mowiac o tym, ze teraz prawie kazda komorka ma cos
    takiego jak kalkulator).

    to grupa prawna, wiec moze ktos podrzuci odpowiedni przepis?

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 17. Data: 2010-06-27 19:53:20
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > Nieprawda. Przez ostatnie 30 lat zawsze mi ciotka powtarzała, że
    > kostka masła ma funt.

    W Polsce za Gomulki/Gierka bylo cwierc kilo, potem przez pewien czas
    circa pol funta (227g), od ladnych paru lat 200g. Funtowych nie
    przypominam sobie.

    MJ

  • 18. Data: 2010-06-27 19:55:31
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > cena ta sama, to co za różnica.

    Tylko zawartosc inna.

    Ale skoro bywaja promoscje "3 w cenie dwoch", to mozne byc i promocja
    "100 w cenie 90".

    MJ
    PS. Zapalek kiedys bylo 64, a potem sie zrobilo 48.

  • 19. Data: 2010-06-27 20:31:30
    Temat: Re: Producent oszukuje na ilo?ci?
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik "Cyb" <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl> napisał w
    wiadomości
> [...]
    > [...]
    > to grupa prawna, wiec moze ktos podrzuci odpowiedni przepis?

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r.
    w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług
    oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.
    (DzU nr 96 z 2002 roku poz. 894 plus kilka aktów zmieniających).
    0894&min=1

    Piotr

  • 20. Data: 2010-06-27 20:33:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Cyb wrote:

> [...]
    > takiego jak kalkulator).
    >
    > to grupa prawna, wiec moze ktos podrzuci odpowiedni przepis?

    tak jest taki przepis o obowiązku podawania ceny jednostkowej.
    zapewne w ustawie o cenach.