  • 11. Data: 2002-11-07 10:42:09
    Temat: Re: Problem w szkole..
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

    > > - Statut szkoły
    > > - regulamin Rady Pedagogicznej
    > > - regulamin Komitetu Rodzicielskiego
    >
    > Czy jest to obligatoryjny dokument?
    Tak, szkoła musi mieć statut. Tego typu dokumenty muszą być zgodne z prawem
    wyższego rzędu (ustawy, rozporządzenia, zarządzenia) i po opracowaniu ich w
    szkole (np. przez komisję wybraną przez RP) są uchwalane przez RP i zatwierdzane
    przez organ nadzoru lub/i organ prowadzący. Najczęściej nie obejdzie się bez
    pomocy prawnika znającego prawo oświatowe.
    Ogólnie - każde ciało kolegialne funkcjonujące w szkole musi mieć swój
    regulamin.

    Rada szkoły nie musi istnieć. Jeśli istnieje - zakres jej prerogatyw określa
    właśnie jej regulamin. RS wyłania RP zgodnie z zasadami statutowymi. Jest ona po
    to głównie, aby do każdej dupereli nie zwoływać RP, a więc to ciało doradcze i
    opiniotwórcze - w sumie można je olewać.
    Regulamin pracy musi być. Określa zasady organizacji pracy, strukturę kadr,
    wewnętrzne zakresy obowiązków pracowniczych, system nagród i kar, itp. itd. co
    tam komu przyjdzie do czaszki.

    > Racja! W końcu to media doprowadziły do dymisji Nixona :-) Rola mediów jest
    > ogromna i jak życie pokazuje często jest decydująca o takim, czy innym
    > rozwiązaniu konfliktowej sytuacji. Ale należy też wziąć pod uwagę, że często
    > szczególnie te lokalne media uwikłane są w miejscowe układy i media nie
    > zareagują jeśli to naruszy interesy miejscowej sitwy. Należy z tym się
    > liczyć.
    Ty myślisz o prasie, radiu, telewizji (i tu masz rację)... A internet??

    > P.S. Nie można też w tych rozważaniach pominąć piątej siły - siły
    > społecznego protestu. W miarę prostymi i tanimi środkami (kilka
    > transparentów, taczka :-)) potrafią zdymisjonować najbardziej przywiązanego
    > do swojego stołka dyrektora :-)
    Tak, ale to jest możliwe przy naruszeniu newralgicznego interesu całej lub
    prawie całej zainteresowanej społeczności.
    Na to bym nie stawiał; tłum rządzi się swoimi prawami.

    Pozdrawiam
    JarekT

  • 12. Data: 2002-11-08 09:57:57
    Od: "Boguslaw Szelest" <s...@f...onet.pl>

    Użytkownik "JarekT" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    bez
    > pomocy prawnika znającego prawo oświatowe.

    Jak to wygląda to zatwierdzanie przez organ nadzoru lub/i organ prowadzący?
    Czy te wymienione organy pozostawiają jakiś ślad w tych dokumentach i jakie
    tu są konkretne podstawy prawne regulujące tą kwestie, tzn. że ww. organy
    muszą zatwierdzać statut?
    Z tego co mi wiadomo, to pierwszy statut dla nowej placówki oświatowej
    nadaje organ prowadzący. Szkoły, które już istnieją uchwalają sobie same
    statut.
    Czy statut, który nie ma podpisów członków RP oraz zapisu, kiedy został
    uchwalony można uznać za dokument ważny?

    [..]
> [...]
    kadr,
    > wewnętrzne zakresy obowiązków pracowniczych, system nagród i kar, itp.

    Jeśli go nie ma, to czy jest poważne niedociągnięcie? Z czego to wynika, że
    taki regulamin pracy jest konieczny?

    > Ty myślisz o prasie, radiu, telewizji (i tu masz rację)... A internet??

    Niestety nie przeceniałbym Internetu jako skutecznego środka
    opiniotwórczego. Dostęp do Internetu nie jest tak łatwy i powszechny jak
    dostęp do TV, czy prasy. W Internecie można piętnować do woli, bo Internet
    wszystko przyjmie :-). Owszem, jako narzędzie do wymiany poglądów jest
    nieoceniony.

    Pozdrawiam,
    Bogusław

  • 13. Data: 2002-11-08 15:09:27
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > tu są konkretne podstawy prawne regulujące tą kwestie, tzn. że ww. organy
    Ustawa o systemie oświaty (artykuły coś ok. 58-60, nie pamietam dokładnie)

    > Z tego co mi wiadomo, to pierwszy statut dla nowej placówki oświatowej
    > nadaje organ prowadzący. Szkoły, które już istnieją uchwalają sobie same
    > statut.
    Tak

    > Czy statut, który nie ma podpisów członków RP oraz zapisu, kiedy został
    > uchwalony można uznać za dokument ważny?
    Statut uchwala Rada szkoły lub Rada pedagogiczna (oczywiście projekt tworzy
    jakaś wybrana wcześniej komisja statutowa). Potem projekt statutu jest do wglądu
    pracowników placówki i po jakimś czasie na Radzie Ped. staje punkt o uchwaleniu
    statutu. Członkowie RP niczego nie podpisują tylko głosują. Wyniki głosowania i
    jego data są w protokole RP. Statut nie przyjęty przez Radę Ped. jest NIEWAŻNY.
    O wszystkim przeczytasz ustawie o SO.

    > Jeśli go nie ma, to czy jest poważne niedociągnięcie? Z czego to wynika, że
    > taki regulamin pracy jest konieczny?
    Kodeks pracy rozdz. 4 art. 104
    Za brak regulaminu się nie wiesza ;)))

    > Niestety nie przeceniałbym Internetu jako skutecznego środka
    > opiniotwórczego.
    Na to odpowiem na priva i poprę przykładem

    PS.
    Dysponuję wymienionymi w poprzednich postach aktami prawnymi dotyczącymio
    oświaty w formacie HTML. Są tam też teksty ujednolicone, również dopiero mające
    wejść w życie. Jeśli chcesz - podeślę.
    Przepraszam, że odpowiadając nie miałem czasu dokładnie sprawdzić dokładnie
    wszystkich paragrafów, jeśli się myliłem to sprawdzę i sprostuję.
    Ponieważ temat nie jest - że tak powiem - ogólnie nośny, proponuję przenieść
    kontakt na priva.

    Pozdrawiam
    JarekT