  • 1. Data: 2009-02-04 22:01:42
    Temat: Prawo prasowe - podpisy autor zdjęcia
    Od: SDO <s...@g...pl>

    Witam. Pytanie z zakresu prawa prasowego:
    Czy w gazecie obligatoryjnie muszą być podpisani autorzy zdjęć?
    Czy tylko jeżeli sobie tego zażyczą?
    Czy tez może zdjęcia mogą pozostać niepodpisane tylko na wyraźne
    życzenie autora?
    SDO

  • 2. Data: 2009-02-04 22:31:13
    Temat: Re: Prawo prasowe - podpisy autor zdjęcia
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    SDO wrote:
> [...]
    > Czy tylko jeżeli sobie tego zażyczą?
    > Czy tez może zdjęcia mogą pozostać niepodpisane tylko na wyraźne

    To bardziej prawo autorskie niż prasowe. I tu masz art. 16

    Art. 16. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste
    chronią nieograniczoną w czasie i nie podlegającą zrzeczeniu się lub
    zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do:
    [...]
    2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do
    udostępniania go anonimowo,

    I tu postępowanie zależy od praktyki, bo jak widzisz, ustawa ani
    niczego nie nakazuje, ani nie zabrania.
    Ja zawsze się pytam, jak podpisać zdjęcie i postępuję zgodnie z wolą
    autora. Agencje prasowe życzą sobie z reguły i nazwy agencji i nazwiska
    autora.

    M.

  • 3. Data: 2009-02-04 22:45:31
    Od: SDO <s...@g...pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

> [...]
    > Ja zawsze się pytam, jak podpisać zdjęcie i postępuję zgodnie z wolą
    > autora. Agencje prasowe życzą sobie z reguły i nazwy agencji i nazwiska

    Rozumiem zatem, że dopóki się ktoś nie upomni umieszczanie jego zdjęć
    bez podpisu nie jest złamaniem prawa.
    Jaki jednak panuje w PL tzw. dobry obyczaj w tej kwestii? Zadając
    pytanie inaczej - czy oddając zdjęcie do publikacji po raz pierwszy w
    danym czasopiśmie i nie umawiając się - mogę uważać za oczywiste
    umieszczenie na jego łamach autorstwa zdjęcia?
    Pytanie może mało prawnicze lecz chcę poznać jaka w tej kwestii panuje
    praktyka w Polsce.
    SDO

  • 4. Data: 2009-02-04 22:59:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 04.02.2009 Maciej Bebenek (news.onet.pl) <m...@t...waw.pl> napisał/a:
    > I tu postępowanie zależy od praktyki, bo jak widzisz, ustawa ani
    > niczego nie nakazuje, ani nie zabrania.

    Zerknij na art. 115.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2009-02-04 23:16:58
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Marcin Debowski wrote:

    > Zerknij na art. 115.

    No to mamy penalizację rozpowszechniania anonimowego na życzenie autora ;-)

    M.

    PS. Skojarzyłem po chwili od wysłania, że jednak z reguły podpisuje się.
    Ja przez ostatnich kilka lat miałem autorów i fotografów nieomal w
    zasięgu ręki, ale z tego przepisu wynika, że praktyka każdorazowego
    pytania się jest poprawna.

  • 6. Data: 2009-02-04 23:20:23
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    SDO wrote:

> [...]
    > umieszczenie na jego łamach autorstwa zdjęcia?
    > Pytanie może mało prawnicze lecz chcę poznać jaka w tej kwestii panuje

    Poprawiłem się w drugim poście, że raczej podpisuje się.
    Natomiast jeżeli wysyłasz materiały do "obcej" redakcji, zadbaj o to,
    żeby się nic nie zgubiło. Na przykład i tekst i zdjęcia są opisane tym
    samym tytułem i nazwiskiem autora. Przy dużym przerobie tekstów może być
    to wybawieniem dla redakcji ;)

    M.