  • 1. Data: 2002-10-30 08:59:54
    Temat: Prawo do programu
    Od: "Marek" <t...@w...pl>

    Sytuacja hipotetyczna: Napisalem program na umowe zlecenie pewnej firmie, po
    zniej, inna firma chce abym napisal program, ktorego zasady funkcjonowania b
    eda w zasadzie identyczne jak tego pierwszego. Czy moge tej firmie sprzedac
    ten sam program, pewnie nie. Ile w takim razie musze zmienic w programie aby
    zgodnie z prawem moc go sprzedac drugiej firmie?
    Jezeli np. napisalem program, ktory wyswietla na ekranie litere A
    i dwie rozne firmy chca takiego wlasnie programu to czy moge go sprzedac jed
    noczesnie dwu firma?

  • 2. Data: 2002-10-30 09:04:31
    Temat: Re: Prawo do programu
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Jezeli np. napisalem program, ktory wyswietla na ekranie litere A
    > i dwie rozne firmy chca takiego wlasnie programu to czy moge go sprzedac jed
    > noczesnie dwu firma?

    Jesli pierwszej firmie nie sprzedasz praw autorskich ....

  • 3. Data: 2002-10-30 09:21:50
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Czesc!

> [...]
    > zniej, inna firma chce abym napisal program, ktorego zasady funkcjonowania
    > eda w zasadzie identyczne jak tego pierwszego. Czy moge tej firmie

    Oczywiscie, ze mozesz, o ile nie zrzekles sie praw majatkowych do tego
    programu
    na rzecz pierwszej firmy.

    > Ile w takim razie musze zmienic w programie aby
    > zgodnie z prawem moc go sprzedac drugiej firmie?

    Nic nie musisz zmieniac, jezeli pierwsza firma wyraznie nie zastrzegla sobie
    w umowie
    prawa wylacznosci do rozwiazan zawartych w tym programie, a ktore
    wypracowala
    sobie przez wiele lat dzialalnosci, i uwaza je za swoje wlasne autorskie.
    Wowczas wystarczy tak przerobic program, aby nie pozostawiac zludzen, ze
    jego
    druga wersja korzysta z rozwiazan, np. technologicznych, zawartych w
    pierwszej
    wersji.
    Ale w takiej sytuacji trudno jest udowodnic, ze to sa wlasnie rozwiazania
    tej firmy,
    a nie innej.

    > Jezeli np. napisalem program, ktory wyswietla na ekranie litere A
    > i dwie rozne firmy chca takiego wlasnie programu to czy moge go sprzedac
    jed
    > noczesnie dwu firma?

    A czy pierwsza firma wymyslila litere A?

    PS.
    Jezeli napiszesz program i nie zrzekniesz sie do niego prawa majatkowego, to
    program
    nalezy do Ciebie i mozesz z nim robic co tylko Ci sie podoba. Wowczas nie
    sprzedajesz
    programu, ale licencje, ktora upowaznia do korzystania z tego programu.
    To jest tak jak z karta kredytowa. Wlascicielem karty jest bank, a Ty mozesz
    jedynie
    z niej korzystac z tytulu umowy, ktora podpisales na jej uzytkowanie.

    Pozdrawiam
    Slawek.

  • 4. Data: 2002-10-30 09:22:58
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    > Jesli pierwszej firmie nie sprzedasz praw autorskich ....

    Raczej praw majatkowych. Praw autorkich nie da sie sprzedac. :)

    Pozdrawiam
    Slawek.

  • 5. Data: 2002-10-30 10:10:52
    Od: "AJA" <n...@w...iie.pz.zgora.pl>

    > po
    > sprzedac
    >
    > Oczywiscie, ze mozesz, o ile nie zrzekles sie praw majatkowych do tego
    > programu
    > na rzecz pierwszej firmy.

    Ale kochani na programy komputerowe sa inne paragrafy. I tu zalezy co to
    za program bo samo wyswietlenie A jak to powiedzaino nie bedzie chronione ..
    to tylko jedna komenda w C++
    IMHO ochronie podlegaja uzyte algorytmy niedostepne ogolnie bo niby dlacze
    piszac program ktory sortuje tablice ... mialby byc chroniony skoro nie
    uzyles wasnego algorytmu?

    AJA

  • 6. Data: 2002-10-30 10:33:03
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

> [...]
    dlacze
    > piszac program ktory sortuje tablice ... mialby byc chroniony skoro nie

    Ale Ty poruszasz calkiem inny problem. Marek pytal o relacje prawne
    na plaszczyznie (autor programu) <> (licencjobiorca), a nie
    (autor programu) <> (autor algorytmu). To dwie zupelnie inne rzeczy.
    A poza tym, jezeli ja jestem niezaleznym autorem programu to program ten
    jak najbardziej podlega ochronie prawnej, nawet jezeli sortuje tablice.
    Przysluguje mi prawo majatkowe oraz autorskie do samego programu.
    Do algorytmu sortowania nie mam jednak prawa autorskiego, w sytuacji, gdy
    jest
    to algorytm opracowany przez innych programistow. Wowczas - jezeli
    oni sobie tego zycza - musze w programie umiescic wzmianke o autorach
    alorytmu, to wszystko.

    Pozdrawiam
    Slawek.

  • 7. Data: 2002-10-30 11:10:17
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Raczej praw majatkowych. Praw autorkich nie da sie sprzedac. :)

    Wlasnie cos takiego mialem na mysli.

  • 8. Data: 2002-10-30 13:59:22
    Od: "AJA" <n...@w...iie.pz.zgora.pl>

> [...]
    > to algorytm opracowany przez innych programistow. Wowczas - jezeli
    > oni sobie tego zycza - musze w programie umiescic wzmianke o autorach

    Dziekuje za sprostowanie

    Pozdrawiam
    AJA