  • 31. Data: 2004-08-06 09:04:40
    Temat: Re: Prawo do odmowy zeznań - fotoradar
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Artur Golanski <A...@w...net.pl> napisał(a):

    > Pytam po raz kolejny-na jakiej podstawie odmawiasz odpowiedzi, skoro
    > nie wiesz o co chodzi

    Bo udzielenie odpowiedzi _w_mojej_ocenie_ _mogłoby_ narazić mnie na
    odpowiedzialność karną.

    RG

  • 32. Data: 2004-08-06 11:04:50
    Od: "Kartellis" <Małymis@Bardzo.bardzo.maly.mis.pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    > Pytam po raz kolejny-na jakiej podstawie odmawiasz odpowiedzi, skoro
    > nie wiesz o co chodzi, tak na wszelki wypadek ? Grozi wyciągnięcie
    > konsekwencji za brak wypełnienia obowiązku.

    Nie muszę wiedzieć o co im chodzi. Ma się prawo odmówić jakiejkolwiek
    odpowiedzi która w naszym subiektywnym mniemaniu chociażby minimalnie
    ułatwiłaby dojście do faktu, że ja albo ktoś z moich bliskich popełnił
    przestępstwo. Więc nawet jeśli prowadzą śledztwo w zupełnie innej sprawie, a
    o mojej czy kogoś bliskiego nikt nic nie wie jeszcze, a ja subiektywnie
    stwierdzę, że mogę im jakiś trop podsunąć, albo tylko coś, co, gdyby
    skądinąd doszła informacja o przestępstwie, mogłoby się choćby minimalnie
    okazać pomocne, mam prawo odmówić zeznań i tyle.

    Dla mnie w ogóle jest to wytrych dla wszystkich świadków, którzy z
    jakiegokolwiek sposobu nie chcą zeznawać w jakiejś sprawie. Czyż nie?

  • 33. Data: 2004-08-06 13:57:16
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Kartellis" <Małymis@Bardzo.bardzo.maly.mis.pl> napisał:

    >Dla mnie w ogóle jest to wytrych dla wszystkich świadków, którzy z
    >jakiegokolwiek sposobu nie chcą zeznawać w jakiejś sprawie. Czyż nie?
    Każdy ma prawo myśleć jak chce ;-) Spróbuj tylko wykorzystać ten
    sposób w realu - powodzenia w usiłowaniach :-D

    Artur Golański

  • 34. Data: 2004-08-06 13:57:16
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Roman G." <r...@g...pl> napisał:

    >Bo udzielenie odpowiedzi _w_mojej_ocenie_ _mogłoby_ narazić mnie na
    >odpowiedzialność karną.
    Przyznasz, ze taka postawa/myślenie/interpretacja_prawa nie jest
    możliwa do obrony (usprawiedliwiona). W ten sposób można uchylić się
    od każdej odpowiedzi, a nie sądzę, aby taka była intencja ustawodawcy
    w kwestii wspomnianego zapisu kpk.

    Artur Golański

  • 35. Data: 2004-08-06 15:24:27
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Artur Golanski <A...@w...net.pl> napisał(a):

    > Każdy ma prawo myśleć jak chce ;-) Spróbuj tylko wykorzystać ten
    > sposób w realu - powodzenia w usiłowaniach :-D

    Ależ mieliśmy doskonały tego przykład podczas obrad sejmowej komisji
    śledczej w sprawie Rywina. Pani Sokołowska odmówiła odpowiedzi na pytanie i
    włos jej z głowy nie spadł. Nikt nic nie dociekał, nie starano się jej
    przekonywać, wywodzić, że nie ma prawa, nikt nie uprawdopodobniał jej
    motywów...

    RG

  • 36. Data: 2004-08-06 16:02:49
    Od: "Tomasz" <p...@i...pl>

    Użytkownik "Roman G." :
> [...]
    > włos jej z głowy nie spadł. Nikt nic nie dociekał, nie starano się jej
    > przekonywać, wywodzić, że nie ma prawa, nikt nie uprawdopodobniał jej

    Bo to było tylko komisja. Do profesjonalności sądu powszechnego było jej
    bardzo daleko.

    ___
    Pzdr.

  • 37. Data: 2004-08-06 16:54:26
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Tomasz <p...@i...pl> napisał(a):

    > Bo to było tylko komisja. Do profesjonalności sądu powszechnego było jej
    > bardzo daleko.

    Czyli uważasz, że jak sprawa potoczyłaby się w sądzie? Zmuszono by ją do
    odpowiedzi?

    RG

  • 38. Data: 2004-08-06 20:25:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > możliwa do obrony (usprawiedliwiona). W ten sposób można uchylić się
    > od każdej odpowiedzi, a nie sądzę, aby taka była intencja ustawodawcy

    Rzecz w tym, że w praktyce tak niestety jest Artur. Akty oskarżenia o
    fałszywe zeznania są rzadkie w praktyce. Ale tutaj czasem można udowodnić,
    że świadek kłamał. Jak dowieść, że osoba najbliższa nie popełniła w tym
    czasie jakiegoś przestępstwa, albo zgoła, że świadek nie może się obawiać,
    ze mogła popełnić.

  • 39. Data: 2004-08-06 20:47:39
    Od: "Tomasz" <p...@i...pl>

    Użytkownik "Roman G." :

    > Czyli uważasz, że jak sprawa potoczyłaby się w sądzie? Zmuszono by ją do
    > odpowiedzi?

    Oczywiście, sędziowie w przeciwieństwie do członków komisji znają nie tylko
    przepisu lecz orzecznictwo, komentarze i potrafią dokonywać właściwej
    wykładni przepisów. Wystarczy sięgnąć do komentarza do KPK by pod art. 183
    przeczytać:

    " Obawa ta [o której mowa w art. 183 § 1 k.p.k.] musi być zobiektywizowana;
    z okoliczności sprawy musi wynikać ewentualna możliwość pociągnięcia świadka
    lub jego najbliższych do takiej odpowiedzialności. (...) Organ procesowy
    może wypytywać świadka, by ustalić, czy są realizowane przesłanki uchylenia
    się od odpowiedzi na pytanie, do organu procesowego należy ocena tego
    oświadczenia."

    Jeżeli sąd stwierdzi, że świadek bezpodstawnie uchyla się od złożenia zeznań
    to zastosuje art. 287 kpk:

    Art. 287. § 1. Przepis art. 285 § 1 stosuje się odpowiednio do osoby, która
    bezpodstawnie uchyla się od złożenia zeznania, wykonania czynności biegłego,
    tłumacza lub specjalisty, złożenia przyrzeczenia, wydania przedmiotu,
    dopełnienia obowiązków poręczyciela albo spełnienia innego ciążącego na niej
    obowiązku w toku postępowania.
    § 2. W razie uporczywego uchylania się od złożenia zeznania, wykonania
    czynności biegłego, tłumacza lub specjalisty oraz wydania przedmiotu można
    zastosować, niezależnie od kary pieniężnej, aresztowanie na czas nie
    przekraczający 30 dni.
    Art. 285. § 1. Na świadka, biegłego, tłumacza lub specjalistę, który bez
    usprawiedliwienia nie stawił się na wezwanie organu prowadzącego
    postępowanie albo bez zezwolenia tego organu wydalił się z miejsca czynności
    przed jej zakończeniem, można nałożyć karę pieniężną w wysokości do 3.000
    złotych.
    ---
    Pzdr.

  • 40. Data: 2004-08-07 07:39:57
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Tomasz <p...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > oświadczenia."
    > Jeżeli sąd stwierdzi, że świadek bezpodstawnie uchyla się od złożenia

    Załóżmy, że nie mogę odpowiedzieć, bo za kierownicą siedziała moja żona,
    która nie ma prawa jazdy. Skoro zaczną mnie wypytywać o powody odmowy
    zeznań, jak mogę je podać, nie opisując okoliczności, których opisywać nie
    chcę?

    RG