  • 1. Data: 2004-01-03 18:14:39
    Temat: Pracujący niepełnoletni, praca na umowę o dzieło np.
    Od: "Krzysiek ;\)" <q...@s...o2.pl>

    Witam!!

    Za 9 miesięcy skończę 18 lat, ale już teraz chciałbym wykonywać strony
    internetowe na umowę zlecenie, czy umowę o dzieło (właśnie, która wersja
    lepsza?). Mam w związku z tym pytania.

    Co muszę mieć, jakie formalne wymagania muszę spełnić, żeby ewentualny
    zleceniodawca zgodził się na podpisanie umowy ze mną?

    Oprócz tego chciałbym wiedzieć, czy będę musiał od zarobionych kwot uiszczać
    jakieś podatki, jeżeli jak to w jakiej formie i jakiej wysokości?

    Z góry dziękuję za radę, proszę o możliwie najłatwiejsze do zrozumienia dla
    laika prawnego wyjaśnienia :)

    --
    Krzysiek ;)

  • 2. Data: 2004-01-03 22:58:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Jan 2004, Krzysiek ;) wrote:

> [...]
    >+ internetowe na umowę zlecenie, czy umowę o dzieło (właśnie, która wersja

    Art. 65 KC:
    "§ 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar
    stron i cel umowy, aniżeli opierać się jej dosłownym brzmieniu."

    Umowa powinna odzwierciedlać "zamiar i cel"...
    [...]
    >+ Oprócz tego chciałbym wiedzieć, czy będę musiał od zarobionych kwot uiszczać
    >+ jakieś podatki, jeżeli jak to w jakiej formie i jakiej wysokości?

    Tak, zamawiający lub zleceniodawca potrącą je "z urzędu".
    Musisz je wykazać na rachunku - w tym roku 19% kwoty po
    odliczeniu kosztów, możesz przyjąć 20% kosztów ryczałtowych
    (jeszcze nie doczytałem czy dodatkowo jakieś inne ograniczenia)
    lub "koszty udokumentowane". Jeśli dzieło będzie "autorskie"
    możesz rozważyć 50% kosztów... :)
    Od umowy zlecenia jeszcze trzeba zapłacić ZUS - chyba tylko
    "młodzi studenci" są zwolnieni, nie wiem jaki ty masz status :)
    - ucznia ?

    pozdrowienia, Gotfryd