  • 11. Data: 2009-02-17 10:54:52
    Temat: Re: Poszerzenie okna
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    > Przebudowując okna jak najbardziej rozpowszechniasz ingerencję w kształt
    > utworu architektonicznego.

    ... będącego moją własnością za który kiedyś tam, komuś tam ileś zł
    zapłaciłem. Jak w w/w przykładach.

    *

  • 12. Data: 2009-02-17 11:52:41
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    *piotr'ek* pisze:

    > .... będącego moją własnością za który kiedyś tam, komuś tam ileś zł
    > zapłaciłem. Jak w w/w przykładach.
    >
    > *

    Najczęściej jest tak, że zapłaciłeś za możliwość wykorzystania utworu do
    jednej budowy, ale nie za możliwości zmiany w nim. Nie jesteś
    właścicielem praw do utworu. I tyle.

    Ja nie piszę, ze architekt na pewno będzie sie czepiał. Ale naprawdę na
    pewno miałby do tego prawo. Jest kilka orzeczeń SN w takich sprawach.

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 13. Data: 2009-02-17 13:06:21
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    > Nie jesteś właścicielem praw do utworu. I tyle.

    Coś Ci się myli prawo autorskie z prawem własności.

    > Ja nie piszę, ze architekt na pewno będzie sie czepiał. Ale naprawdę na
    > pewno miałby do tego prawo. Jest kilka orzeczeń SN w takich sprawach.

    Ciekaw jestem tych pomyłek sądowych i wkraczanie przez sąd na teren
    prywatny.

    *

  • 14. Data: 2009-02-17 13:58:50
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    *piotr'ek* pisze:

    > Coś Ci się myli prawo autorskie z prawem własności.

    Skoro tak uważasz, to znaczy, ze pora EOT

  • 15. Data: 2009-02-17 16:35:55
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

    > Skoro tak uważasz, to znaczy, ze pora EOT

    Skoro myślisz, że kupiona twórczość architekta podlega ochronie na zasadach
    praw autorskich to pora na EOT.

    *

  • 16. Data: 2009-02-17 18:55:05
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    *piotr'ek* pisze:

    > Skoro myślisz, że kupiona twórczość architekta podlega ochronie na
    > zasadach praw autorskich to pora na EOT.
    >
    > *
    No to ostatnie zdanie - poszukaj sobie w prawie autorskim do czego
    uprawnia Cię korzystanie z projektu architektonicznego. Spytaj jakiegoś
    architekta co od niego możesz kupić i czy możesz sobie ten projekt za
    jego plecami zmieniać. Potem możesz wrócić do dyskusji. na razie nie
    wiesz nic na ten temat.

  • 17. Data: 2009-02-17 23:14:47
    Od: " sok marchwiowy" <s...@W...gazeta.pl>

    Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > architekta co od niego możesz kupić i czy możesz sobie ten projekt za
    > jego plecami zmieniać. Potem możesz wrócić do dyskusji. na razie nie

    Czyli jak kupię sobie nowy samochód. I następnie go poprzerabiam tak że będzie
    jeszcze trochę podobny do wzorca i zostawię oznaczenia marki producenta. To
    mnie będzie producent samochodu ścigał a sad wsadzi do więzienia? A co
    będzie jak do mojego samochodu założę felgi na których będzie nazwa innego
    producenta, a na bagażniku nakleję sobie znaczek jeszcze innego producenta, na
    masce przykręcę sobie znaczek od mesia. To powinienem z ćwiartkę dostać. Jutro
    sprawdzę. Mam znaczek od Fiata i przydrutuję go na znaczek od Opla. Jak jutro
    nic nie napiszę to znaczy że dobrego adwokata szukam.

  • 18. Data: 2009-02-17 23:20:42
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    sok marchwiowy pisze:

    > Czyli jak kupię sobie nowy samochód.

    A czy myśmy dyskutowali o samochodach, czy o utworach
    architektonicznych? Widzisz różnicę? Bo ustawodawca ją widzi.

  • 19. Data: 2009-02-18 18:18:35
    Od: " sok marchwiowy" <s...@W...gazeta.pl>

    Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl> napisał(a):

    > A czy myśmy dyskutowali o samochodach, czy o utworach
    > architektonicznych? Widzisz różnicę? Bo ustawodawca ją widzi.

    Cały dzień przejeździłem łamiąc prawa autorskie. Bo zapewne kształt samochodu
    i jego oznaczenia takim prawom podlegają. Pies z kulawą nogą nie zwrócił mi
    uwagi. Prawa autorskie to prawa autorskie i nie ważne czy dotyczą etykiety na
    pudełku zapałek czy wieżowca. Ustawodawcy chodzi o to żeby samowolnie nie
    przerabiać bo może to być niebezpieczne a nie o to czy przemaluję sobie
    budynek na inny kolor niż był w projekcie. Oczywiście tak jak wszędzie trafi
    się debil co nie pozwoli. Ale na jednego debila w urzędzie jest z 10
    normalnych urzędników.

  • 20. Data: 2009-02-19 11:13:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, sok marchwiowy wrote:

> [...]
    [...]
    > pudełku zapałek czy wieżowca. Ustawodawcy chodzi o to żeby samowolnie nie
    > przerabiać bo może to być niebezpieczne

    Czy Ty tak na poważnie sądzisz, że prawa autorskie mają cokolwiek
    wspólnego z BEZPIECZEŃSTWEM?
    Prawo budowlene (i uzyskanie zgód budowlanych bądź dokonanie zgłoszeń
    budowlanych) są zupełnie *odrębne* od poruszanego tu problemu!

    > a nie o to czy przemaluję sobie
    > budynek na inny kolor niż był w projekcie.

    Daj sobie powiedzieć, że prawo autorskie rozróżnia *zakres* korzystania
    z PA przy ruchomościach i utworach architektonicznych.
    Osobiście mam ten luksus, że twórca projektu domu w którym mieszkam
    nie ma nic do gadania :> (za to konserwator zabytków ma :> bo prawa
    autorskie dawno upłynęły a to się przekłada w praktyce na "zabytek").

    > Oczywiście tak jak wszędzie trafi
    > się debil co nie pozwoli. Ale na jednego debila w urzędzie

    Nie łapiesz.
    Nie idzie o urzędnika i nie idzie o zgody budowlane.
    Idzie o prawo autora projektu o ochronę tzw. "integralności".

    Niestety ma takie prawo, o ile w projekcie nie zastrzeżono, że nabywca
    uzyskuje prawo do wprowadzania zmian.
    Wcale nie twierdzę że tak jest dobrze, *w szczególności* że zawsze
    tak jest dobrze.
    Ale to jest tak samo jak ze sławnym problemem "negatywów od zdjęć"
    (albo w dzisiejszych czasach - postaci elektronicznej, w pelnej
    rozdzielczości, RAW i tak dalej).
    Takie prawo...

    pzdr, Gotfryd