    From: "rb" <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Postępowanie karne
    Date: Tue, 11 Nov 2003 21:11:20 +0100

    Jestem poszkodowanym w sprawie o pobicie. Prokurator umorzył śledztwo o
    przestępstwo z art. 158 § 1 i jednocześnie o przestępstwo z art. 157 § 1.
    Postanowienie o umorzeniu zawiera pouczenie, że w terminie 14 dni mogę
    wnieść do sądu prywatny akt oskarżenia. Zawiera jednak także poczenie, że
    mogę złożyć zażalenie na to postanowienie. Wówczas sprawę umorzenia
    rozpatruje prokurator nadrzędny lub ewentualnie też sąd. Ostatecznie, jeżeli
    postanowienie o umorzeniu nie zostaie uchylone, będę mógł w terminie 1
    miesiąca wnieść akt oskarżenia do sądu (sporządzony przez adwokata).
    I tu moje pytania:
    Jak powinienem postąpić, żeby nie spalić sprawy, tzn. nie popełnić błędu
    składając dwukrotnie akt oskażenia do sądu, lub
    przegapiając jakiś termin.
    Czy mogę (i czy to ma sens) wnieść jednocześnie do sądu akt oskarżenia , ten
    w terminie 14 dni, oraz zażalenie na postanowienie o umorzeniu ? Czy
    składając ten akt oskarżenia nie zablokuję sobie drogi prawnej wynikającej
    ze złożenia zażalenia na umorzenie.
    Czy jak wybiorę drogę składania zażalenia na postanowienie o umorzeniu, to
    później przy wnoszeniu do sądu aktu oskarżenia (o ile nie zrobi tego jednak
    prokurator), będę musiał podać kwalifikację czynu. Czy sąd będzie
    rozpatrywał zarzut popełnienia czynu z konkretnego artykułu, czy ogólnie
    czyn i sam ustali jakiego przestępstwa znamiona on wyczerpuje. Chodzi o to,
    czy jak oskarżę sprawców o 158 § 1 , a sąd uzna, że tego przestępstwa nie
    popełnili (za mało dowodów), to czy będzie możliwe skazanie ich za czyn z
    art. 157 § 2 ?
    Czy jest jakaś różnica między aktem oskarżenia jaki mogę wnieść w teminie 14
    dni od daty doręczenia postanwienia o umorzeniu sprawy przez prokuratora, a
    aktem oskarżenia jaki będę mógł wnieść po przejściu drogi odwoławczej od
    tego postanowienia. Szczególnie interesuje mnie to , czy w jednym i w drugim
    przypadku mogę oskarżyć sprawców o przestępstwo z oskarżenia prywatnego /
    publicznego.

    Proszę o pomoc. Sprawa pilna.
    Robert