  • 1. Data: 2006-12-09 15:24:07
    Temat: [PRAWO] Niejasno okreslony zakaz konkurencji i b. wysoka kara za ujawnienie informacji poufnych
    Od: p...@i...pl

    Witam!
    Zaproponowano mi podpisanie umowy o prace (na okres probny), w ktorej:

    1. w czesci mowiacej o zakazie konkurencji (w tresci samej umowy) PO
    USTANIU STOSUNKU PRACY nie okreslono przez jaki okres ma on
    obowiazywac. Napisane jest jedynie, ze zakaz konkurencji obowiazuje
    pracownika takze po rozwiazaniu umowy na zasadach okreslonych w
    odrebnej umowie pomiedzy stronami.

    W takim razie nie rozumiem, czy w przypadku gdybym tej odrebnej umowy
    nie chcial podpisac, zakaz mnie obowiazuje i jak dlugo?

    Oprocz tego, w zalaczniku do umowy o prace mowiacym o zakazie
    konkurencji W CZASIE TRWANIA UMOWY O PRACE, owa konkurencja okreslona
    jest bardzo szeroko, tak, ze mozna za taka uznac dowolna firme z branzy

    (jak i spoza niej). Czy w takim wypadku podpisanie umowy sprawia, ze
    nie moge do konca zycia zmienic pracy??!

    2. w tej samej umowie o prace znajduje sie zakaz ujawniania informacji
    poufnych obowiazujacy _dozywotnio_ pod grozba kary umownej stanowiacej
    rownowartosc kilkuletniej pensji (!) + ew. dodatkowe kary i sankcje.
    Jednoczesnie jako poufne okreslone jest wlasciwie wszystko. Obawiam
    sie, ze mogloby to skutkowac problemami w przyszlosci. Nie zamierzam
    niczego komukolwiek ujawniac, ale moze zdarzyc sie tak, ze padnie na
    mnie podejzenie za cos, czego nie zrobie - i klopot gotowy. Czy ktoś z

    Was spotkal sie zczyms podobnym?

    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2006-12-09 15:58:12
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

    > W takim razie nie rozumiem, czy w przypadku gdybym > tej odrebnej umowy
    > nie chcial podpisac, zakaz mnie obowiazuje i jak dlugo?

    Zakaz nie, ale nie możesz popełniac czynów nieuczciwej konkurencji w
    rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurenci.

    > Czy w takim wypadku podpisanie umowy sprawia, ze
    > nie moge do konca zycia zmienic pracy??!

    Nie, chodzi o tę konkretną umowe o pracę.

> [...]
    > tak, ze padnie na
    > mnie podejzenie za cos, czego nie zrobie - i klopot
    > gotowy. Czy ktoś z Was spotkal sie zczyms

    Tak, Jest to dość standardowa klauzula z podstawami prawnymi w w/w ustawie i
    kodeksie pracy.

    Marcin.