    From: "Chung" <t...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Opieka nad dzieckiem par. 188 KP
    Date: Mon, 28 Dec 2009 07:54:11 +0100

    Witam

    W tym roku chciałem skorzystać z przysługującego mi prawa do dwóch dni
    opieki nad dzieckiem do 14 lat. O ile się nie mylę na podstawie art. § 188
    KP. Mój przełożony wypisał mi kartę obiegową oraz przygotował oświadczenie,
    które musiałem podpisać, a które zawierało informację, że moja żona nie
    korzystała z 2 dni opieki w tym roku. Tak zawsze się to odbywało. Kartę
    obiegową z podpisanym oświadczeniem oddałem 22-go grudnia w ZIT
    (informatyka - tam gdzie u nas oddaje się urlopy, L4 itd.). W dniu 23-go
    grudnia otrzymałem wezwanie do działu spraw osobowych tzw. "meldunkowy"
    gdzie dowiedziałem się, że aby skorzystać z 2 dni opieki na dziecko do 14
    lat muszę dodatkowo dostarczyć zaświadczenie z pracy żony o tym, że małżonka
    nie korzystała z tych dwóch dni opieki. Posprzeczałem się w administracji,
    bo wcześniej zaświadczenie takie nie było wymagane. Dzwoniłem do związku
    zawodowego, tam też byli zdziwieni, że takie zaświadczenie jest wymagane.
    Zasięgnęli języka w dyrekcji i okazało się, że taki wymóg został wprowadzony
    ze względu na nadużycia. Nie bardzo rozumiem w jaki sposób ma to zapobiec
    nadużyciom, skoro współmałżonek może otrzymać takie zaświadczenia, a dopiero
    później skorzystać z 2 dni opieki.

    Otrzymałem z zakładu pracy żony takie zaświadczenie, ale zastanawia mnie to
    na jakiej podstawie mam do dostarczyć mojemu pracodawcy. Są tam dane osobowe
    mojej żony. Czy pracodawca nie złamie w ten sposób ustawy o ochronie danych
    osobowych?

    Moje pytania:
    1. Czy pracodawca może żądać takiego zaświadczenia, czy musi mu wystarczyć
    tylko moje oświadczenie (tak jak było do tej pory)?
    2. Czy w tym wypadku można powołać się na rozporządzenie Ministra Pracy i
    Polityki Socjalnej z dnia 28.05.1996r. - § 6 ust.2 pkt.3? Chodzi o część B
    pkt. C.
    3. Jaki jest sens dostarczania takiego zaświadczenia skoro podpisuję
    oświadczenie, że małżonka nie korzystała z tych dwóch dni opieki?
    4. Czy pracodawca nie złamie ustawy o ochronie danych osobowych odbierając
    ode mnie zaświadczenia z zakładu pracy żony? Żona nie wyraziła zgody na
    przetwarzanie swoich danych osobowych przez mojego pracodawcę.

    Z góry dziękuję za odpowiedzi
    Tomasz