-
1. Data: 2006-10-29 10:01:39
Temat: Odstąpienie od umowy zmienionej aneksem w Orange
Od: "Rzywwy" <r...@i...pl>
Witam! Mam kłopot z siecią Orange. 2,5 roku temu podpisałem z nimi
umowę o świadczenie usług telefonicznych w taryfie mix. Wszystko
było ok i miałem w planie przedłużyć tą umowę biorąc sobie nowy
aparat telefoniczny. W praktyce nie jestem użytkownikiem tego telefonu
a jedynie stroną w umowie, czyli teoretycznie to ja jestem abonentem,
to może mieć znaczenie ale wydaje mi się, że drugorzędne.
Przysłano mi do domu kurierem aneks do umowy o świadczenie usług
telefonicznych. Jako, że wiedziałem, że osoba, która korzysta z
telefonu chciała ją przedłużyć biorąc nowy aparat, zadzwoniłem
do niej i spytałem czy wie o co chodzi, i czy mam to podpisać, bo nie
było wraz z umową aparatu. Powiedziała, że tak, więc nie
wczytywałem się i podpisałem. Kurier pojechał, nie podpisując mi
pokwitowania, tzn pokwitowanie z firmy kurierskiej mam i jest na nim
numer seryjny umowy, którą podpisałem, ale nie ma podpisu samego
kuriera. Kurier czekał na mnie w miejscu zamieszkania i ponaglał
moją mamę, więc ona podpisała jeden z egzemplarzy umowy za mnie
(ten, który został u mnie). Drugi został podpisany przeze mnie. Ok
to tyle o sytuacji podpisania umowy. Okazało się, że aneks do umowy,
który podpisałem nie zawiera ani słowa o aparacie. Było to po
prostu przedłużenie na kolejne 12 miesięcy umowy na innych warunkach
- nieco korzystniejsza taryfa. Wiem wszystko to na razie moje błędy
ale pragnę przejść do sedna. W warunkach umowy określonych w
regulaminie znalazłem taki oto punkt: "25. Abonent ma prawo do
odstąpienia od umowy bez podania przyczyn składając stosowne
oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od dnia zawarcia
umowy zgodnie z zasadami obowiązującymi dla ofert Twój Plan i Twój
Mix, szczegółowo opisanymi w Ogólnych warunkach świadczenia usług
telekomunikacyjnych w ramach oferty Twój Plan i Twój Mix. Na zasadzie
art. 2 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw
konsumentów (Dz.U. nr 22 z 2000 r., poz. 271) Abonent jest uprawniony
do odstąpienia jedynie od umowy o świadczenie usług
telekomunikacyjnych, zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie
10 dni od dnia jej zawarcia. W takim przypadku Abonent pozostaje
stroną umowy sprzedaży aparatu telefonicznego i jest zobowiązany do
zapłaty na rzecz PTK Centertel Sp.z o.o. kwoty stanowiącej różnicę
między ceną telefonu nabytego przez Abonenta wynikającą z Cennika
usług w ofercie Twój Plan i TwójMix (ceną niepromocyjną), a ceną,
po jakiej Abonent nabył aparat telefoniczny (ceną promocyjną).
Abonent, na zasadzie art. 2 ustawy zdnia 2 marca 2000 r. o ochronie
niektórych praw konsumentów (Dz.U. nr 22 z 2000 r., poz. 271) jest
uprawniony do odstąpienia odumowy sprzedaży telefonu zawartej poza
lokalem przedsiębiorstwa w terminie 10 dni od dnia jej zawarcia.
Uprawnienia powyższe przysługują konsumentowi, tj. osobie fizycznej
zawierającej umowę w celu niezwiązanym bezpośrednio z
działalnością gospodarczą lub zawodową. Jeżeli Abonent odstępuje
od umowy sprzedaży telefonu, lub zarówno od umowy sprzedaży
telefonu, jak również od umowy o świadczenie usług
telekomunikacyjnych, zwracany przez Abonenta telefon nie może nosić
śladów używania. W przypadku, jeżeli zwrócony telefon będzie
nosił ślady używania, odstąpienie będzie uznane za nieskuteczne,
zaś Abonent będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz PTK Centertel
różnicy między ceną telefonu nabytego przez Abonenta wynikającą z
Cennika usług w ofercie Twój Plan i Twój Mix(ceną niepromocyjną),
a ceną, po jakiej Abonent nabył aparat telefoniczny (ceną
promocyjną). "
Napisałem, więc pismo o treści "Niniejszym odstępuję od umowy o
świadczenie usług telekomunikacyjnych zmienionej aneksem z dnia
17.10.2006", podpisałem i wysłałem z zachowaniem 10 dniowego terminu
(w 5 czy w 6 dniu) listem poleconym na adres który widniał na
aneksie, podając jednocześnie swoje dane adresowe, numer abonentai
numer telefonu, którego sprawa dotyczy. W międzyczasie oczywiście
dzwoniłem do biura obsługi abonenta mówiąc, że chciałbym
anulować umowę, po sprawdzeniu wszystkich moich danych, konsutant
mówił, że jest to anulowane (kilkakrotnie, różni konsultanci)
Dzwoniła też do mnie osoba, która widnieje na umowie jako druga
strona - przedstawiciel firmy (nie ma jej podpisu na moim egzemplarzu
umowy, są 2 literki (ch) gdzieś z boku napisane długopisem.
Przekonując mnie, najpierw, że nie opłaca mi się płacić kary za
zerwanie umowy, później że anulowanie umowy jest niemożliwe bez
płacenia kary. A na moją informację, o tym, że konsultant Orange
poinformował mnie, że mogę odstąpić w ciągu 7 dni od umowy (nie
mam pojęcia skąd te 7 dni, nigdzie w regulaminie ani w warunkach nic
o 7 dniach nie znalazłem), no ale tak mi mówił konsultant w salonie
i konsultantka z infolinii, zupełnie zmieniła ton mówiąc że skoro
mi tak ktoś powiedział to ona to sprawdzi i zadzwoni do mnie.
Rzeczywiście zadzwoniła wieczorem i powiedziała że nie powinna
anulować tej umowy, ale skoro mi ktoś powiedział, że mogę to mi
ją anuluje - wielka łaska ok bez komentarzy, oczywiście nie
anulowała:) No więc wysłałem to pismo i po kilku dniach udałem
się do salonu sprzedaży, chcąc zawrzeć nową umowę, biorąc
jednocześnie ten aparat o który mi cały czas chodziło. Powiedziano
mi to, co już kilkakrotnie próbując tą sprawę załatwić
usłyszałem: Nie można odstąpić od samej umowy zawartej na okres 12
miesięczny, można jedynie odstąpić od umowy 24 miesięcznej,
którą się zawiera wraz z otrzymaniem aparatu. Moje pytania:
P.S. Jednocześnie usłyszałem od konsultantki w salonie, że
odstąpienie od umowy 24 miesięcznej jest możliwe po wypełnieniu
odpowiedniego formularza dostarczanego wraz z tą umową, ja takiego
formularza nie otrzymałem. Być może był on wśród dokumentów
których odbiór pokwitowałem kurierowi, ale nie mam go w domu.
1. Czy formułując pismo w sposób jaki to zrobiłem jestem uprawniony
do powrotu do poprzedniej umowy, i czy w ogóle coś osiągam?
2. Czy mój podpis musi znajdować się na obu egzemplarzach umowy,
(takie wytyczne były napisane na kopercie kuriera - "Kurierze
pamiętaj (...) Abonent podpisuje oba egzemplarze umowy)?
3. Czy sieci komórkowe mają obowiązek archiwizowania rozmów
telefonicznych przeprowadzanych z klientami przez konsultantów, i czy
jakieś prawo do powołania się na te rozmowy mi przysługuje?
4. W jaki sposób następuje rozwiązanie umowy (jak długi czas ma
sieć komórkowa na reakcję na moje pismo).