  • Data: 2002-08-28 21:05:25
    Temat: Odp: ALIMENTY
    Od: "Sandra" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik saszkin <s...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:akj7lb$b36$...@s...infinity.net.pl...
    > Syn pełnoletni, ale uczący się. Syn osiąga dochody trzykrotnie
    > przekraczające
    > dochody zobowiązanego do alimentacji ojca.
    > Czy i w tej sytuacji pozew o uchylenie (nie o obniżenie) obowiązku
    > alimentacyjnego też będzie nierealny ???

    hmm każdy sprawa jest inna i od zebranego materiału dowodowego zależne jest
    wydane orzeczenie. Materialnoprawną podst.żądania wygaśniecia obowiązku w/w
    właśnie jest art. 138. Czyli znowu mówimy o zmianie czyli zdarzeniu gdzie
    uprawniony uzyskał zdolność do samodzielnego utrzymania się ...ale nie
    możemy do końca stwierdzić,że nie ma już podst. do alimentacji to własnie
    zebrany materiał dowodowy powie nam o tym czy: sąd niezawisły zresztą
    uwzgledni umowe zlecenie jako stały dochód uprawnionego, czy stypedia nie
    potraktuje jako nagrody za osiągniecia uprawnionego...czy nie weźmie pod
    uwagę jaki musi zrobić uprawniony wysiłek by to wszystko zdobywać a mimo to
    się uczyć , no i wreszcie czy uprawniony może to w każdej chwili stracić a
    rodzice zgodnie z art.128 k.r.o są obowiązani dostarczyć mu środków
    utrzymania a także srodków wychowania...sędzia w uzasadnieniu może
    uwzglednić ,że zdobywanie środków tą drogą jest ponad siły uprawnionego /
    domniemywam ,że masz na myśli uczącego sie uprawnionego w systemie dziennym/
    bo w innym wypadku wygaśnięcie dojdzie do skutku zgodnie z art. 138 k.r.o
    ponieważ stosunek ulegnie zmianie i nie będzie podst. do art.133 par.1...
    jednak przy nauczaniu dziennym ??
    Obowiązek alimentacyjny rodziców wobec dziecka powstaje z chwila jego
    urodzenia i wygasa wtedy .gdy dziecko zostaje należycie przygotowane do
    pracy zawodowej odpowiednio do jego uzdolnien i zamiłowań. I taki obowiązek
    trwa odpowiednio do okoliczności faktycznych ,co najmniej do czasu
    zadośćuczynienia przez dziecko obowiazkowi szkolnemu...Fakt ,że na ten okres
    mogą wpływać możliwości zarobkowe i majątkowe rodziców i wiele innych
    wymienionych wyżej czynników.Polski ustawodawca przyjął ,że dzieci ,które
    pobierająnauke w zwykłym systemie ,nie wieczorowym lub zaocznym,mogą
    dochodzić świadczeń alimentacyjnych. I taki obowiazek trwa do ukończenia
    studiów w trybie zwykłym...tak wiec jeśli twój syn musi wykonać konkretną
    pracę by sie utrzymać nawet pobierając nauke w systemie zwykłym /dziennym/
    sąd może oddalić twoje powództwo o wygaśniecie obowiązku i odzwierciedlić to
    w uzasadnieniu orzeczenia wykazując ile musi ponieść ten młody człowiek by
    osiągnąć to co ty powinienes mu zagwarantować ...więc nie mogę
    jednoznacznie powiedzieć ,że tak w takim przypadku można/nie można uchylić
    takie zobowiązanie ... sąd po zbadaniu faktów i dowodów może wydac
    uchylające lub oddalające orzeczenie...

    Sandra