    From: " 666" <j...@w...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Ochrona posiadania
    Date: Tue, 20 Feb 2007 16:22:53 +0100
    Sender: j...@d...neoplus.adsl.tpnet.pl

    Niestety link do e-poradników na stronach biura rzecznika praw obywatelskich przestał
    działać, ale szczęśliwie w sieci
    ktoś zrobił kopię:
    http://portal.wsiz.rzeszow.pl/plik.aspx?id=5375
    Pozwolę sobie zacytować słowa pochodzące z e-poradnika BRPO:

    "Paragraf drugi artykułu 343 k.c. konstytuuje kolejny rodzaj ochrony naruszonego
    posiadania.
    Według wspomnianej regulacji posiadacz nieruchomości może niezwłocznie po samowolnym
    naruszeniu posiadania przywrócić
    własnym działaniem stan poprzedni;
    nie wolno mu jednak stosować przy tym przemocy względem osób.
    Jest to wyjątek od generalnego zakazu samopomocy w prawie polskim.
    Omawiane działanie posiadacza jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy od dokonania
    naruszenia (nie od dowiedzenia się o
    naruszeniu) upłynął krótki okres czasu.
    W przypadku, gdy przedmiotem posiadania jest nieruchomość, zakazane jest uciekanie
    się do przemocy.
    Przykładowo, jeżeli sąsiad "zajął" część naszej działki, nie wolno usunąć go z niej
    siłą, wolno natomiast usunąć
    postawione przez niego ogrodzenie albo złożone materiały na naszej nieruchomości. "

    Na dobrą sprawę, jeżeli z posiadanej przeze mnie nieruchomości mogę usunąć
    postawioną przez kogokolwiek w nocy szopę
    rozbierając ją, to mogę też rozebrać na części samochód pozostawiony na mojej
    nieruchomości, aby go wynieść, jeżeli nie
    mam innych srodków usunięcia, jak odholowanie.

    Oczzywiście założenie blokady to co innego niż usunięcie w ramach samopomocy -
    szukałbym raczej analogii w zastawie na
    rzeczach ruchomych wniesionych do przedmiotu najmu, gdzie miejsce postojowe było
    oznaczone.
    JaC

    It has removed 3110 spam emails to date.
    Try SPAMfighter for free now!