  • 11. Data: 2010-09-30 13:49:24
    Temat: Re: Obowi?zek zg3oszenia przestepstwa, a tajemnica spowiedzi.
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:7d75.00000964.4ca491ae@newsgate.onet.pl...

    > Rozpatrzmy inny przypadek:
    > Ktoś idzie do księdza i spowiada sie np z wymyslonego morderstwa.
    > Ksiądz to zgłasza na policje - i zonk.

    Z czym zonk?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 12. Data: 2010-09-30 14:56:19
    Od: r...@p...onet.pl

    > Użytkownik <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Z czym zonk?

    zgłoszenie nie popełnionego przestepstwa

  • 13. Data: 2010-09-30 15:10:42
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > zgłoszenie nie popełnionego przestepstwa

    No ale przeciez zasadniczo nie jest to przestepstwo - chyba, ze zglaszajacy
    celowo i swiadomie wprowadza w blad organy scigania - no ale to trzeba
    falszywie zglaszajacemu udowodnic.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 14. Data: 2010-09-30 15:26:09
    Od: "Marian Paździoch" <n...@n...pl>

    Użytkownik <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Rozpatrzmy inny przypadek:
    > Ktoś idzie do księdza i spowiada sie np z wymyslonego morderstwa.
    > Ksiądz to zgłasza na policje - i zonk.

    Zupelnie bez sensu. Rownie dobrze ktos mi moze powiedziec, ze widzial, ze
    ten i ten zamordowal kogos i ja pojde to zglosic.

  • 15. Data: 2010-09-30 18:06:04
    Temat: Re: Obowiązek zgłoszenia przestępstwa, a tajemnica spowiedzi.
    Od: goldi <m...@g...com>

    wiadomościnews:i81iqc$da4$1@node1.news.atman.pl...

    > Nie chodzi o to, czy morderca bedzie sie czul bezpiecznie, ale czy ksiadz
    > (duchowny) bedzi emogl sie czuc bezpiecznie, jesli jednak NIE POINFORMUJE
    > organow o tym trupie, a organy sie dowiedza w taki czy inny sposob, ze
    > ksiadz "wiedzial nie powiedzial".
    >
    > Pozdrawiam
    > SDD

    Prawo nie może karać za to, co nakazuje lub na co zezwala. Byłoby to
    niezgodne z założeniem o wewnętrznej spójności systemu prawnego. Skoro
    w myśl przepisu art. 178 k.p.k. nie wolno przesłuchiwać w charakterze
    świadka obrońcy co do faktów, o których dowiedział się udzielając
    pomocy prawnej lub prowadząc sprawę, oraz duchownego co do faktów, o
    których dowiedział się przy spowiedzi, zatem duchowni i obrońcy są w
    tym zakresie zwolnieniu z obowiązku doniesienia o przestępstwie.

  • 16. Data: 2010-09-30 18:10:05
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-09-30 20:06, goldi pisze:

> [...]
    > których dowiedział się przy spowiedzi, zatem duchowni i obrońcy są w
    > tym zakresie zwolnieniu z obowiązku doniesienia o przestępstwie.

    " Prawny obowiązek denuncjacji z art. 240 k.k. nie obejmuje: - adwokata,
    który uzyskał określoną wiadomość w związku z udzieleniem pomocy
    prawnej; zob. art. 6 ust. 1 pr. o adw. oraz art. 178 pkt 1 k.p.k., -
    duchownego, który dowiedział się o przestępstwie przy spowiedzi (art.
    178 pkt 2 k.p.k.). Obowiązek zawiadomienia o przestępstwie z art. 240 §
    1 k.k. uchyla natomiast tajemnicę dziennikarską (art. 16 ustawy z dnia
    26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe, Dz. U. Nr 5, poz. 24 ze zm., i art.
    180 § 4 k.p.k.), a także tajemnicę lekarską (art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy
    z 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza, t.j. Dz. U. z dnia 2002 r. Nr
    21, poz. 204 ze zm.). Tak więc zarówno lekarz, jak i dziennikarz
    powziąwszy "wiarygodną wiadomość" o popełnieniu przestępstwa z art. 240
    § 1 k.k. są obowiązani do niezwłocznego zawiadomienia o tym organów
    ścigania (L. Gardocki, Prawo karne, wyd. III, Warszawa 1998, s. 276; T.
    Grzegorczyk, Kodeks..., s. 587)"

    --
    spp