eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNiezbywalność autorskich praw osobistych a zakaz publikowania utworu › Niezbywalność autorskich praw osobistych a zakaz publikowania utworu
    From: Konrad <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Niezbywalność autorskich praw osobistych a zakaz publikowania utworu
    Date: Sun, 6 Jun 2010 04:10:21 -0700 (PDT)

    Witam,
    Mam problem dotyczący praw autorskich. Szukam w internecie, ale jak to
    w internecie. Do konkretnych informacji ciężko się dokopać, a do
    pewnych i konkretnych jeszcze gorzej.

    "Osobiste prawa autorskie obejmują więź autora z dziełem. Należy
    uznać, że więź ta obejmuje także uprawnienie autora do informacji osób
    trzecich o swym autorstwie danego dzieła (utworu), nawet wówczas, gdy
    twórca zbył wszelkie majątkowe prawa do tego dzieła. Dlatego też
    należy stwierdzić, że nie można zabronić twórcy dzieła umieszczania
    informacji o swoim autorstwie tego określonego dzieła." - Czy zgodzili
    byście się z tym stwierdzeniem?

    Sytuacja wygląda tak, że podpisałem umowę na mocy której przekazuję
    autorskie prawa majątkowe do zdjęć zrobionych w ramach tej umowy. Ale
    osobiste oczywiście zostają przy mnie.

    Ale:
    1) Autorskie prawa majątkowe zostają przy mnie. Więc teoretycznie
    powinienem mieć możliwość umieszczenia tych zdjęć na stronie i
    powiedzenia: "Szanowny gościu. To ja zrobiłem takie i takie zdjęcie.
    Dnia takiego i takiego w miejscu takim a takim"
    2) Umowa nie określa wynagrodzenia za przekazanie praw autorskich.
    Określa wynagrodzenie za realizację reportażu ślubnego. Więc
    teoretycznie mogę się domagać dodatkowego wynagrodzenia ?
    3) "ART 41.3. Nieważna jest umowa w części dotyczącej wszystkich
    utworów lub wszystkich utworów określonego rodzaju tego samego twórcy
    mających powstać w przyszłości.". Czy można więc w kwietniu podpisać
    umowę dotyczącą zdjęcć wykonanych w każdy weekend następnych 6-ciu
    miesięcy?
    4) "ART 56.1. Twórca może odstąpić od umowy lub ją wypowiedzieć ze
    względu na swoje istotne interesy twórcze." - No moim żywotnym
    interesem jest, aby te zdjęcia były na tej stronie. Ponieważ ludzie na
    nią przychodzą i mogą zobaczyć, czy jestem czegoś wart, czy nie. I czy
    chcieliby abym robił im zdjęcia, czy nie.
    5) "62.1. Tworca moze w zbiorowej publikacji swych utworow umiescic
    utwory, o ktorych publikacje zawarl odrebna umowe." Strona/blog ma
    właśnie taki charakter. Zbiorowej publikacji moich dokonań. Nie jest
    to publikacja odpłatna.
    6) Czy ta firma ma prawo przekazać te zdjęcia dalej swoim klientom nie
    informując ich o autorstwie zdjęć? No bo jest to rozpowszechnianie
    utworu bez podania imienia i nazwiska twórcy. Wiem, że firma nie
    informowała swoich klientów o tym, kto jest autorem zdjęć ślubnych,
    które otrzymali. A nawet więcej, sama się pod nimi podpisała.

    W długiej umowie jest zapis, że materiał powstały w wyniku realizacji
    tych usług stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa i nie wolno mi go
    publikować na stronach internetowych itd. I, że za każde opublikowane
    zdjęcie firmie przysługuje kara umowna w wysokości 5000 za każde
    zdjęcie. No, ale jeżeli ten zapis jest sprzeczny z ustawą o prawie
    autorskim to znaczy, że absolutnie by nie funkcjonował, prawda? Bo
    jeżeli umowa mówi, że zabraniają mi publikować. A ustawa mówi, że nie
    mogą mi zabronić to silniejsza jest oczywiście ustawa.

    Będąc pod presją podpisałem umowę, która nie do końca była korzystna
    dla mnie. I teraz szukam metody, żeby tą umowę jakoś podważyć. No bo
    jak się kończą pieniądze to się łapie co jest...