  • 71. Data: 2012-11-28 16:39:12
    Temat: Re: Nieuczciwy pozyczkobiorca i straty
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 28 listopada 2012 15:56:47 UTC+1 użytkownik w...@o...pl napisał:

    > Czy oprocz kwoty pozyczki + odsetki moge wnioskowac o zwrot kosztow prawnika?

    A z czego zapłacisz prawnikowi jak kasę pożyczyłeś, nici z kontraktu przez to wyszły
    i nie zarobiłeś.
    I uważaj bo ten prawnik już pozew pisze przeciwko Tobie że stracił przez Ciebie
    zarobek bo Ty nie zleciłes roboty poniewaz nie miałeś czym zapłacić, ponieważ nie
    wygrałes kontraktu, poniewaz nie miałes kasy na zakup programu, ponieważ tą kase
    pozyczyłes znajomemu....

  • 72. Data: 2012-11-29 01:16:25
    Temat: [OT]Re: Nieuczciwy pozyczkobiorca i straty
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 28.11.2012 12:46, m...@g...com pisze:

    > Twój problem, że pożyczasz na gębę pieniądze wiedząc, że będą Ci potrzebne.
    > Czy poinformowałeś chociaż klienta, że te pieniądze musisz mieć na ten i ten dzień
    bo jak nie to Ci interes nie wypali? Jeśli tak i jesteś w stanie to udowodnić to
    szanse pewnie większe.
    > Chociaż i tak dla 7 tys. ryzykować kontrakt na 90tys.. Ktoś jest niepoważny.

    Swoją drogą, to wyobraźmy sobie sytuację że przychodzi do mnie ktoś i
    mówi "pożycz do jutra". Ja mówię "nie mogę, bo pojutrze kupuję dom i te
    pieniądze mi są potrzebne. Jak mi zabraknie - stracę shitload of money".
    Na co on "to ja Ci w razie czego zwrócę ten shitload of money".

    Czyli powiedzmy, ja mam 10 tys w razie ich braku - tracę 100tys, ten
    ktoś się godzi na to że jeżeli jutro nie odda mi 10 tys to odda mi
    100tys za stracony zadatek.

    Czy w ogóle możliwe jest legalnie podpisać w/w umowę, z taką
    dysproporcją między wartością przedmiotu umowy i karą
    umowną/karną/odsetkami/... ?

    p. m.

  • 73. Data: 2012-11-29 01:22:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Nov 2012, w...@o...pl wrote:

    > Ale to nie byly moje warunki, sam pozyczajacy tak proponowal

    Ja *wyłącznie* do tej sprawy.
    Primo, nic z tego nie wynika. Ustawa zabrania i już.

    Secundo, weź pod uwagę, że pożyczający mógł to zrobić celowo.
    Właśnie dlatego, że nie możesz powołać się na ten element umowy,
    a raczej powoływać się możesz, tyle że nieskutecznie.

    pzdr, Gotfryd

  • 74. Data: 2012-11-29 08:44:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > Właśnie dlatego, że nie możesz powołać się na ten element umowy,
    > a raczej powoływać się możesz, tyle że nieskutecznie.

    Ale jaki element? Bo "pożyczę 2000, oddam 7000" nie oznacza, że odsetki
    zostały przekroczone, ponieważ ta czynność prawna nie jest określona
    odsetkami.

    Od razu mówię, że utożsamianie odsetek maksymalnych z RRSO to ślepa
    uliczka (inaczej wszystkie banki by popłynęły

    --
    Liwiusz

  • 75. Data: 2012-11-29 10:56:30
    Temat: Re: [OT]Re: Nieuczciwy pozyczkobiorca i straty
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 29.11.2012 01:16, m pisze:

    > Czy w ogóle możliwe jest legalnie podpisać w/w umowę, z taką
    > dysproporcją między wartością przedmiotu umowy i karą
    > umowną/karną/odsetkami/... ?

    Cóż, nie jest to nielegalne ale nie będzie też zbyt skuteczne ;)

    Jak wspomniał Gotfryd od zobowiązania pieniężnego można się domagać
    zasadniczo tylko odsetek (ograniczonych ustawowo), a nie żadnej innej
    kary umownej, no i patrząc na praktyki banków ewentualnie jakichś opłat
    manipulacyjnych za wezwania, ale na pewno nie w takiej wysokości.

  • 76. Data: 2012-11-30 09:14:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Nov 2012, Liwiusz wrote:

    > Ale jaki element? Bo "pożyczę 2000, oddam 7000" nie oznacza, że odsetki
    > zostały przekroczone, ponieważ ta czynność prawna nie jest określona
    > odsetkami.

    Hm... wychodzi że tak jest.
    Ale to "oddam 7000" chyba powinno być rozpisane na pozycje?
    (z definicji, pożyczka musi zawierać oddanie 2000, czyli 2000
    zwrot i 5000... coś, jakoś nazwane, nie wiem, prowizja?)

    pzdr, Gotfryd

  • 77. Data: 2012-11-30 09:41:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Hm... wychodzi że tak jest.
    > Ale to "oddam 7000" chyba powinno być rozpisane na pozycje?
    > (z definicji, pożyczka musi zawierać oddanie 2000, czyli 2000
    > zwrot i 5000... coś, jakoś nazwane, nie wiem, prowizja?)

    A wtedy przypuszczam można się powołać na niezgodność z zasadami
    współżycia społecznego. Prowizja większa od pożyczki?!

  • 78. Data: 2012-11-30 09:58:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-11-30 09:41, Andrzej Lawa pisze:

> [...]

    No, można to rozpatrywać z wielu punktów widzenia, łącznie z
    podejrzeniem prowadzenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej,
    czy nawet działalności bankowej, nie zmienia to jednak faktu, że badając
    wyłącznie tę prowizję w kontekście odsetek maksymalnych, nie można jej
    uznać za "lichwiarską" w rozumieniu kc, ponieważ kc. określa jedynie
    maksymalną wysokość odsetek, a prowizja odsetkami nie jest.

    > A wtedy przypuszczam można się powołać na niezgodność z zasadami
    > współżycia społecznego. Prowizja większa od pożyczki?!

    Tyż można próbować walczyć.

    --
    Liwiusz

  • 79. Data: 2012-11-30 10:30:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Nov 2012, Andrzej Lawa wrote:

    > A wtedy przypuszczam można się powołać na niezgodność z zasadami
    > współżycia społecznego.

    Być może.
    "Wykorzystanie przymusowego położenia" (->nieważność umowy)
    Ale to chyba trudna sprawa.

    > Prowizja większa od pożyczki?!

    FORMALNIE ograniczenie (bodaj 5%) jest AFAIR tylko przy kredytach
    konsumenckich "umiarkowaniekwotowych" (do 80 kzł czy jakoś tak).

    pzdr, Gotfryd

  • 80. Data: 2012-11-30 10:44:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > Być może.
    > "Wykorzystanie przymusowego położenia" (->nieważność umowy)
    > Ale to chyba trudna sprawa.

    Ewentualnie inna linia obrony/ataku: taki zapis był próbą ominięcia
    przepisów antylichwiarskich i tak na prawdę to były odsetki tylko
    nieprawidłowo nazwane.

    > FORMALNIE ograniczenie (bodaj 5%) jest AFAIR tylko przy kredytach
    > konsumenckich "umiarkowaniekwotowych" (do 80 kzł czy jakoś tak).

    I chyba można się na to powołać jako "normę społeczną".