  • 1. Data: 2007-03-15 21:16:10
    Temat: Komputer i oprogramowanie
    Od: "M." <...@...pl>

    Mam okazję kupić tanio komputer, ale bez faktury. (Z fakturą będzie droższy
    vat). Jaką umowę powinienem zawrzeć ze sprzedającym abym mógł komputer
    wciągnąć w koszty (amortyzacja sprzętu) a jednocześnie nie musiał dopłacać
    VAT-u?
    Drugie pytanie dotyczy oprogramowania- jeśli kupiłbym bez faktury komputer,
    to mam prawo korzystać na nim z legalnego oprogramowania - tzn czy będzie to
    traktowane jako całość i jako własność firmy?

    Mariusz

  • 2. Data: 2007-03-15 21:44:14
    Temat: Re: Komputer i oprogramowanie
    Od: ss <s...@p...fm>

    M. napisał(a):
> [...]
    > to mam prawo korzystać na nim z legalnego oprogramowania - tzn czy będzie to
    > traktowane jako całość i jako własność firmy?

    Chcesz kupić od złodzieja i jeszcze pytasz jak zrobić to legalnie ?

  • 3. Data: 2007-03-15 22:27:03
    Od: "M." <...@...pl>

    > Chcesz kupić od złodzieja i jeszcze pytasz jak zrobić to legalnie ?

    Dlaczego złodzieja? Sprzęt sprowadzany zakupiony od firmy która upadła.
    Mariusz

  • 4. Data: 2007-03-18 09:29:53
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    M. napisał(a):

    > Dlaczego złodzieja? Sprzęt sprowadzany zakupiony od firmy która upadła.

    Oszust (podatkowy) jesteś i tyle.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 5. Data: 2007-03-19 00:00:45
    Od: "M." <...@...pl>

    > Oszust (podatkowy) jesteś i tyle.

    Powiem tyle, jest to obraźliwe to co napisałeś. Nie jestem VATowcem.
    Myślałem o umowie kupna sprzedaży. Nie znam się aż tak dokładnie na
    przepisach i oczekiwałem jakiejś sensownej porady a nie wyzywania od
    oszustów.
    M.

  • 6. Data: 2007-03-19 06:17:31
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    M. napisał(a):

> [...]
    > Myślałem o umowie kupna sprzedaży. Nie znam się aż tak dokładnie na
    > przepisach i oczekiwałem jakiejś sensownej porady a nie wyzywania od

    Odróżnijmy "wyzywanie" od faktów.
    Przeczytaj swój pierwotny post i przemyśl to co napisałeś.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com

  • 7. Data: 2007-03-19 10:42:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Mar 2007, M. wrote:
    [...komuś...]

    > Dlaczego złodzieja?

    Widać trudno wskazać taką możliwosć, że ktoś kupuje "taniej
    bez faktury a drożej z fakturą" i robi to LEGALNIE.
    Możesz objaśnić i poprzeć przepisami?

    > Sprzęt sprowadzany zakupiony od firmy która upadła.

    No to albo VAT został odprowadzony (i przejmujący majątek
    może sprzedać bez VAT a tym samym nie może wystawić f-ry)
    albo nie zostal odprowadzony i próba sprzedaży "bez VAT"
    jest oszustwem podatkowym tak jak pisze Johnson.
    Ba, wzbudza podejrzenie czy ten majątek w ogóle jest prawidłowo
    zaewidencjonowany :>

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-03-19 21:17:25
    Od: "M." <...@...pl>

    > Widać trudno wskazać taką możliwosć, że ktoś kupuje "taniej
    > bez faktury a drożej z fakturą" i robi to LEGALNIE.
    > Możesz objaśnić i poprzeć przepisami?

    Jak pisałem nie znam się dobrze na przepisach. Dlatego nie podam przepisów.
    Przecież w sklepie nie zawsze proszę o fakturę VAT. Czasem nawet gdy kupuję
    coś na potrzeby firmy zwyczajnie zapominam poprosić o fakturę. Oczywiście są
    to wtedy drobiazgi. Komputer nie jest drobiazgiem. Myślałem, że można
    sporządzić umowę kupna - sprzedaży i jest to dowód zakupu, gdzie widnieją
    dane sprzedającego i moje. Widnieje też przedmiot umowy i cena tegoż
    przedmiotu. A skoro nie jestem VAT-owcem, rozliczam się na zasadach
    ogólnych, sądziłem, że mogę komputer zwyczajnie amortyzować przez 3 lata. Bo
    nie odprowadzam podatku VAT.

> [...]
    > jest oszustwem podatkowym tak jak pisze Johnson.
    > Ba, wzbudza podejrzenie czy ten majątek w ogóle jest prawidłowo

    Trudno, żebym dochodził od której firmy w Holandii ten komputer został
    odkupiony i czy firma ta odprowadziła VAT. Sprzedający ten sprzęt twierdzi,
    że może mi fakturę wystawić, więc wygląda to wiarygodnie. Tylko jeśli mam do
    sprzętu dopłacić 22% to jest to sporo i jeśli nie jest możliwe wciągnięcie
    go w koszty firmy to już wolę sobie to odpuścić (wciąganie w koszty) i kupić
    taniej o blisko 1/4. Ale teraz to napędziliście mi stracha bo nie chcę mieć
    kłopotów... Co powinienem zrobić?
    M.

  • 9. Data: 2007-03-19 21:23:56
    Od: "M." <...@...pl>

    > No to albo VAT został odprowadzony (i przejmujący majątek
    > może sprzedać bez VAT a tym samym nie może wystawić f-ry)

    No to może wystawić rachunek? Nie fakturę?
    M.

  • 10. Data: 2007-03-19 21:29:41
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    M. napisał(a):

    > No to może wystawić rachunek? Nie fakturę?

    Po prostu nie możesz kupić tego komputera bez VAT-u.
    Jak kupisz go bez VAT (czyli jak twierdzisz taniej, co oznacza że VAT
    nie został odprowadzony) znaczy że wspólnie ze sprzedawcą popełnisz
    oszustwo podatkowe.
    A to jak będzie udokumentowana transakcja, czy fakturą czy rachunkiem
    nie ma znaczenia bo w obydwu przypadkach VAT jest należny.

    --
    @2007 Johnson
    j...@p...com