  • 1. Data: 2004-08-04 14:04:33
    Temat: Komornik chce więcej niż się należy - co zrobić?
    Od: "Michał" <w...@p...onet.pl>

    Witam

    Prosze o poradę.

    Jestem byłym współwłaścicielem spółki cywilnej. Moja była firma
    (nie działa już od 3 lat) jest winna firmie B pewną kwotę pieniędzy
    (firma B ma w tej sprawie wyrok sądowy z tytułem wykonywalności
    na mnie). Firma B przekazała sprawę do kancelarii prawnej zajmującej
    się odzyskiwaniem należności. DO tej kancelarii przez ostatnie kilka
    miesięcy mój kolega- drugi współwłaściciel- wpłacał pieniądze na konto
    tej wierzytelności (w sumie ok 65% całej kwoty).

    Dwa tygodnie temu w mieszkaniu rodziców, gdzie jestem zameldowany
    zjawił się komornik z wyrokiem i zażądał zapłaty pełnej kwoty
    wierzytelności.

    Kolega udał się z dowodami wpłaty do komornika, ale komornik stwierdził,
    że go to nie interesuje. Komornik twierdzi ponadto, że rozmawiał
    z wierzycielem i że ten z kolei mówi, że nie otrzymał żadnych pieniędzy.

    Kancelaria twierdzi, że przekazywała pieniądze do firmy B i że
    właściciel firmy B niedawno zabrał im sprawę. Prawnik z kancelarii
    na moją prośbę próbował skontaktować się z wierzycielem, żeby wyjaśnić
    o co chodzi, ale wierzyciel podobno unika kontaktu. Pan z kancelarii
    obiecał, że jak sprawa się nie wyjąśni do końca tygonia, to prześle mi
    wszystkie dokumenty - m.in. dowody wpłat z kancelarii do firmy B.

    Przez ostatnie dwa tygodnie dzwonię w kółko do wspólnika, komornika
    i kancelarii, a sprawa stoi w miejscu. Boję się, że w końcu komornik
    wejdze mi na pensję. Co mogę zrobić?

    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2004-08-04 15:23:56
    Temat: Re: Komornik chce więcej niż się należy - co zrobić?
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał" <w...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:26c3.00000218.4110ecf0@newsgate.onet.pl...
> [...]
    >
    > Przez ostatnie dwa tygodnie dzwonię w kółko do wspólnika, komornika
    > i kancelarii, a sprawa stoi w miejscu. Boję się, że w końcu

    1. Pisz do komornika o ograniczenie egzekucji do kwoty = 35%
    czyli pozostałości, załączając dowody wpłaty.
    Pytanie czy wyrok był na was dwóch solidarnie?
    Jeżeli tak to spłaty drugiego wspólnika muszą być uwzględnione.

    2. Pójdź do komornika zarzadaj wglądu do akt
    popatr na daty i kwoty wniosku egzekucyjnego
    (możesz nie dostać wglądu)
    obejrzyj przynajmniej tytuł egzekucyjny - do tego masz prawo

    3. Poproś kancelarię otrzymującą 65% wpłat
    o stosowne oświadczenie, co, za co, komu, od kogo i ile

    4. pisz do wierzyciela, że złożył bezpodstawny (w części)
    wnisek egzekucyjny, zarządaj wycofania
    zagroź odpowiedzialnością karna i cywilną

    wszystko poleconymi

    pozdr
    Traaq

  • 3. Data: 2004-08-04 16:13:26
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia 4 Aug 2004 16:04:33 +0200, Michał naskrobał(a):

    > Przez ostatnie dwa tygodnie dzwonię w kółko do wspólnika, komornika
    > i kancelarii, a sprawa stoi w miejscu. Boję się, że w końcu komornik
    > wejdze mi na pensję. Co mogę zrobić?

    tylko jedno - skarga na czynności komornika do sądu cywilnego i to szybko.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 4. Data: 2004-08-04 16:46:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michał" <w...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:26c3.00000218.4110ecf0@newsgate.onet.pl...

    Po pierwsze, niech Twój kolega zażąda od tej agenci windykacyjnej
    niezwłocznego wykazania, że była umocowana do pobierania pieniędzy w imieniu
    wierzyciela oraz UWIERZYTELNIONYCH kopii pokwitowań przez dłużnika odebrania
    od nich pieniędzy. Jeśli windykatorzy odmówią współpracy w tym zakresie,
    można im wytłumaczyć, ze dłużnik urzędowo wyparł się otrzymania tych
    pieniędzy, więc w przypadku odmowy sprawą zajmie się prokurator. No i w
    razie odmowy prokuraturę jak najszybciej powiadomić, żądając dodatkowo
    tymczasowego zabezpieczenia mienia u windykatorów.

    W zależności od wyniku powyższego kroku mamy dwie możliwości.

    1) Jeśli okaże się, że windykatorzy nie byli uprawnieni do odbierania
    pieniążków, to mamy niestety sytuację, że Twój wspólnik wypłacał pieniądze
    osobie nieuprawnionej. A więc musicie teraz zaspokoić właściwego dłużnika,
    zaś od windykatorów dochodzić na drodze karnej a może i cywilnej zwrotu
    wpłaconych należności. Najlepszym sposobem jest w tym wypadku złożenie na
    windykatorów zawiadomienia o oszustwie (art. 286 kk), albowiem wymienieni
    podając się za uprawnionych bez wątpienia w błąd Twojego wspólnika
    wprowadzili.

    2) Jeśli windykatorzy wykażą swoje umocowanie do pobierania pieniędzy, to
    dokumenty to wykazujące (pewnie upoważnienie) wraz z pokwitowaniami należy
    przekazać komornikowi. Z tym, z uwagi na możliwe w praktyce nieporozumienia,
    to weźcie do komornika i oryginały i kserokopie. Oryginały do wglądu, a
    kopie niech sobie komornik sam za zgodność potwierdzi. Moim zdaniem to
    powinno wystarczyć do uznania przez komornika wpłaty tej kwoty. Gdyby nie,
    to pozostaje powództwo przeciw egzekucyjne.

    Pewnym ułatwieniem biurokratycznym było by pisemne oświadczenie
    windykatorów, iż w okresie od .... do ..... na podstawie upoważnienia firmy
    B pobrali od ....... kwotę ......... tytułem zaspokojenia wierzyciela z
    tytułu wykonawczego za sygn. akt ........... wystawiając pokwitowania o
    numerach ............. Zmusić ich do tego nie można, ale wówczas zamiast
    kserowania kilkudziesięciu pokwitowań wystarczyło by przekazywać kserokopię
    tego pisma i upoważnienia firmy B do windykacji należności przez
    windykatorów.

  • 5. Data: 2004-08-04 21:19:46
    Od: "Arqadius" <a...@w...pl>

    Witam

    [...
    > tylko jedno - skarga na czynności komornika do sądu cywilnego i to
    szybko.
    ...]

    Ale w takim przypadku zapewne beda koszta i to nie male, ktore trzeba
    poniesc aby sprawa sadowa miala miejsce. Tylko nie wiem kto je zwrocie w
    przypadku wygrania ?

    Pozdrawiam
    Arqadius

    ---
    Virus Free.

  • 6. Data: 2004-08-05 18:25:14
    Od: "Michał" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Ale w takim przypadku zapewne beda koszta i to nie male, ktore trzeba
    > poniesc aby sprawa sadowa miala miejsce. Tylko nie wiem kto je zwrocie w

    To jedno, drugą rzeczą, która mnie martwi jest czas na złożenie takiej skargi.
    W KPC (art 767) znalazłem informację, że: "Skargę wnosi się do sądu w terminie
    tygodniowym od daty czynności, gdy strona była przy niej obecna lub była o jej
    terminie zawiadomiona, w innych wypadkach - od daty zawiadomienia strony o
    dokonaniu czynności, w braku zawiadomienia - od daty dowiedzenia się o niej, a
    w wypadku zaniechania - od daty, w której czynność powinna być dokonana."

    Komornik był w domu rodziców, gdzie jestem zameldowany ok trzy tygodnie temu
    i od tego momentu próbuję sprawę wyjaśniać, min kilkakrotnie telefonicznie
    rozmawiałem z komornikiem. Nie byłem natomiast obecny w momencie jego wizyty.
    Jak to jest z tym tygodniem ?

    Michał