  • 21. Data: 2012-10-31 07:32:28
    Temat: Re: Komórka jako środek trwały?
    Od: Andrzej Kubiak <n...@i...invalid>

    Dnia Tue, 30 Oct 2012 18:04:02 -0500, witek napisał(a):

    > o animka ma dzisiaj okres.

    Chyba przez całe życie go ma.

    AK

  • 22. Data: 2012-10-31 08:02:50
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Bez jaj, jak kupię młotek za 9 zł, który będzie używany kilka lat, aż
    > się trzonek nie złamie, to też ŚT?

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17.01.1997r. w sprawie
    amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
    [z późniejszymi zmianami]

    Par. 2. 1. Za środki trwałe uznaje się, stanowiące własność lub
    współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do uzytku w dniu przyjęcia do używania:
    1) nieruchomości (grunty, budynki i budowle, w tym także lokale będące
    odrebną własnością),
    2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
    3) inne przedmioty,
    - o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok, wykorzystywane
    przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego
    działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy
    najmu, dzierżawy lub innej umowyo podobnym charakterze.

    3. Jeżeli wartośc początkowa, o ktorej mowa w Par. 6. Składników majątku
    wymienionych w ust. 1 i 2 nie przekracza 3500 zł, podatnik może nie
    zaliczać tych składników do środków trwałych.

    Par. 5. 3. Opisow amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z Par. 7 - 10,
    gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i
    prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3500,- zł. W
    przypadku, gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 3500,- zł,
    podatnicy z zastrzeżeniem Par. 2 ust. 3 i Par. 3 ust.3, mogą dokonywać
    odpisów amortyzacyjnych zgodnie z Par. 7 - 10 albo jednorazowo - w
    miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości
    niematerialnej i prawnej albo w miesiącu następnym.

    W skrócie jeśli planujesz używać (używasz) dłużej niż rok środka o
    wartości X:
    a) X>3500 zł - Środek Trwały i odpisy amortyzacyjne.
    b) 1500* zł<X<3500 zł - Środek Trwały i amortyzacja jednorazowa lub
    Ewidencja Wyposażenia.
    c) X<1500* zł - Środek Trwały i amortyzacja jednorazowa lub zwykły zakup
    kosztowy lub Ewidencja Wyposażenia.

    Przydział do punktów b i c powinien zależeć od specyfiki firmy.

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie
    prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (stan 2012]
    1. Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób
    fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w § 2 ust. 1,
    obowiązane do prowadzenia księgi, zwane dalej "podatnikami", prowadzą:
    1) ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
    zgodnie z art. 22n ust. 2-6 ustawy o podatku dochodowym;
    2) ewidencję wyposażenia.
    2. Ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartość
    początkowa, w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1.500 zł.

    Już się wyjaśniło?

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof

  • 23. Data: 2012-10-31 08:45:07
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-10-31 00:04, witek pisze:
    > o animka ma dzisiaj okres.
    Chyba połączony z permanentną menopauzą :->

    Maciek

  • 24. Data: 2012-10-31 08:51:32
    Od: "Andy Niwinski" <a...@i...pl>

    "witek" <w...@g...pl.invalid> schrieb im Newsbeitrag

    > o animka ma dzisiaj okres.

    Wyciek mózgu to też okres?

  • 25. Data: 2012-10-31 11:15:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Oct 2012, Animka wrote:

    > Zadzwoń baranie do Ministerstwa Finansów i zapytaj jak się ewidencjonuje
    > telefony komórkowe i nie matacz,

    ROTFL!
    Widziałem już występy Animki na grupach z komputerami, ale trzeba
    przyznać, że na .prawo jest lepsza ;>

    > to twoje gdybanie...

    Nie, nie po to odsyłałem DO USTAWY, aby gdybać.

    Ale wiesz, to jeszcze trzeba umieć czytać, żeby wiedzieć, że środki
    trwałe wyłączone z amortyzacji wcale nie przestają być srodkami
    trwałymi.
    To że KSIĘGUJE SIĘ JE jak koszt, nie powoduje że NIE SĄ środkami trwałymi.

    Ja rozumiem, że to trudne, te czytanie, ale co poradzić.

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2012-10-31 11:18:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Oct 2012, LW wrote:

    > Ale przecież każda sprawa kiedyś się zaczyna i co jeśli adres
    > nie jest aktualny przy próbie doręczenia pierwszego pisma
    > w danej sprawie (np. pierwszego pisma z US wzywającego
    > w jakiejś sprawie dotyczącej np. PIT-u sprzed paru lat)?
    >
    > Chcąc być "świętszym od papieża" należałoby chyba po zmianie
    > adresu lub przed dłuższym wyjazdem na wszelki wypadek
    > powiadomić o zmianie adresu.
    > Tylko KOGO powiadomić ???

    Wyjątkowo przykład z US jest zły :)

    Kilka razy już cytowałem - w Ordynacji jest przepis zarówno
    na pełnomocnika do wyjazdu za granicę (znaczy podatnik wyjeżdżający
    powinien ustanowić) jak i są przepisy nakazujące powiadomienie
    US o zmianie miejsca zamieszkania.
    Ale to wyjątek właśnie.

    "Ogólnie" zabezpieczyć się nie da :(

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2012-10-31 11:30:23
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-10-31, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > na pełnomocnika do wyjazdu za granicę (znaczy podatnik wyjeżdżający
    > powinien ustanowić) jak i są przepisy nakazujące powiadomienie

    Chyba że działalność. :)

    Przy zmianie zamieszkania okazało się (po pół roku), że US
    i owszem dostał moje dane - te które podałem na VAT-R. TYLKO.
    Wszystkie dane wprowadzone wówczas na EDG-1 *wcięło*. Nie ma.
    Skutkiem czego US wprawdzie wiedział gdzie mieszkam, ale nie
    wiedział gdzie prowadzę działalność (główny adres), gdzie
    mam księgową. I wielu innych rzeczy nie wiedział. ;)

    Druga historia z życia: US wysłał na *stary* adres pismo zajęcia
    wynagrodzenia byłego pracownika. Oczywiście nie mój US, tylko
    pracownika US.

    Więc pytanie: jak *skutecznie* powiadomić wszystkie urzędy
    o zmianach jest jak najbardziej na miejscu :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 28. Data: 2012-10-31 12:25:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Oct 2012, Wojciech Bancer wrote:

    > Przy zmianie zamieszkania okazało się (po pół roku), że US
    > i owszem dostał moje dane - te które podałem na VAT-R. TYLKO.
    > Wszystkie dane wprowadzone wówczas na EDG-1 *wcięło*. Nie ma.

    No cóż, "jedno okienko" było spektakularne :]
    Z drugiej strony, żadna konstrukcja nie zabezpieczy przed
    mieszanką nadgorliwości i niedopatrzenia, również jakby
    przepis nie zawierał luki.

    > Skutkiem czego US wprawdzie wiedział gdzie mieszkam, ale nie
    > wiedział gdzie prowadzę działalność (główny adres), gdzie
    > mam księgową. I wielu innych rzeczy nie wiedział. ;)

    Przynajmniej mógł wezwać celem wyjaśnienia, akurat US
    i akurat *to* - lubi ;)

    > Więc pytanie: jak *skutecznie* powiadomić wszystkie urzędy
    > o zmianach jest jak najbardziej na miejscu :)

    "Wszystkie" się nie da :(
    Konkretnie skarbówki w przypadku który opisujesz, dość
    prosto: powiadamiając oba urzędy.
    Bezpośrednio, nie przez UM.
    Mimo że przepis nie nakazuje :]

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2012-10-31 12:56:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 31 Oct 2012, Krzysztof Jodłowski wrote:

    > Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17.01.1997r. w sprawie amortyzacji
    > środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
    > [z późniejszymi zmianami]

    Sprawdź, na 100% uchylone.

    Zawiera cały stos błędów. Znaczy nie w kopiuj-wklej, a zwyczajnie
    "błędów prawnych" w oryginale, które SN i NSA uchylali jako niezgodne
    z prawem :) (z konstytucją i inne takie)
    Pierwszy jest taki, że rozporządzeniem nie można nakładać obowiązków
    na obywateli (można regulować obowiązki ustalone ustawą), co było
    powodem poprzegrywania przez fiskusa wielu spraw w sądach.
    Głównie w VAT, ale te nauczki były powodem poprawek i w innych przepisach :)
    Nakaz prowadzenia ewidencji ST jest już więc w ustawie.
    Konstrukcja z "niebyciem ST" również nie okazała się widać
    najlepsza, w każdym razie DAAAWNO temu zmienili.
    Prawie na pewno jakiś kombinator znalazł w tym hak :|

    Aktualny stan prawny jest taki (podaję dla OF, dla CIT ustawa obok)
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20120721,koszty-uzyskania-przychodow.html
    +++
    Art. 22a. 1. Amortyzacji podlegajš, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowišce
    własnoœć lub współwłasnoœć podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
    1) budowle, budynki oraz lokale będšce odrębnš własnoœciš,
    2) maszyny, urzšdzenia i œrodki transportu,
    3) inne przedmioty
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane
    przez podatnika na potrzeby zwišzane z prowadzonš przez niego działalnoœciš
    gospodarczš albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy
    lub umowy okreœlonej w art. 23a pkt 1, zwane œrodkami trwałymi.
    ---

    Koniec, żadnych dalszych warunków.
    Taki młotek za 9 zł *stanowi* ST!

    Ale za to:
    +++
    Art. 22d.
    1. Podatnicy mogš nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników
    majštku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartoœć poczštkowa,
    okreœlona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł;
    wydatki poniesione na ich nabycie stanowiš wówczas koszty uzyskania
    przychodów w miesišcu oddania ich do używania.
    ---

    Dla PDoOP cytaty są bardzo podobne, można zajrzeć:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,14,14,673,51
    914,20120912,koszty-uzyskania-przychodow.html
    (art.16a i 16d).

    Wygląda to więc tak, że "niskocenne ST" nadal *są* ST, niezależnie od
    tego, czy podatnik podejmie decyzję o ich amortyzacji czy nie.

    Jasne, że rzeczony młotek za 9 zł zostanie "wrzucony w koszty",
    przynajmniej w istotnej większości przypadków[1].
    Ale nie spowoduje to niebycia młotka środkiem trwałym.

    Będzie to młotek niezaliczony do *ewidencjonowanych* ST :D
    Gwoli ścisłości, o ile w ustawie w wielu miejscach tego dopilnowano
    podając *formę* zaliczenia (że ewidencjonowane), zaraz niżej jest
    przepis w którym sam ustawodawca wskazuje wyłącznie "zaliczenie"
    (a już nie wskazując, ze jedyną drogą jest "przez ewidencjonowanie").
    Niemniej przepis jak wyżej IMO jest jasny.

    > 3. Jeżeli wartośc początkowa, o ktorej mowa w Par. 6. Składników majątku
    > wymienionych w ust. 1 i 2 nie przekracza 3500 zł, podatnik może nie zaliczać
    > tych składników do środków trwałych.

    No i tego przepisu już dawno nie ma.
    A "doświadczeni księgowi", których doświadczenie wystarcza do tego żeby
    nie zaglądać do przepisów mają nadal silne przekonanie, że krzesło
    oznacza krzesło elektr... wróć, ST oznacza ewidencjonowany ST ;)

> [...]
    > Wyposażenia.
    > c) X<1500* zł - Środek Trwały i amortyzacja jednorazowa lub
    > zwykły zakup kosztowy lub Ewidencja Wyposażenia.

    "c" pozostaje ST :)
    (wg aktualnej ustawy o PDoOF oraz PDoOP)

    > Już się wyjaśniło?

    Cytat był nieaktualny.
    Na 100% Animka (i nie tylko) przyczepiła się traktowania ST amortyzacją,
    a to błąd. Tylko ST zaewidencjonowane w EST traktuje się amortyzacją,
    inne można *niekiedy*[1] wprost zaliczyć w koszty.

    [OT]
    [1]
    Taka ciekawostka, dekadę temu wskazana przez grupowiczkę "Orka".
    Jak się zaczyna DG, to żaden przepis nie pozwala naruszyć zasady
    "poniesienia w celu" dla *wyposażenia*, które podatnik miał już
    przed rozpoczęciem DG (nie może przyznać przecież, że prowadził
    DG przed rejestracją DG, bo za to jest kara).
    Nie da się więc zaliczyć w koszty.
    Ale dla amortyzacji ST jest wyjątek - nie podlega wymogowi
    wydatkowego "poniesienia w celu".
    Więc jak ktoś zaczyna DG, a ma młotek za 9 zł "z kwitkiem", to
    nie może go zaliczyć w koszty.
    Ale poddać jednorazowej amortyzacji może.

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2012-10-31 13:48:57
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Aktualny stan prawny jest taki (podaję dla OF, dla CIT ustawa obok)
    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20120721,koszty-uzyskania-przychodow.html

    Przepraszam. Faktycznie przegapiłem przeniesienie z rozporządzenia do
    ustawy. Bardzo to nie zmieniło mojego sposobu wykorzystania, więc chyba
    nie miałem motywacji w douczaniu. :)

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof