  • 1. Data: 2006-08-24 10:38:52
    Temat: Komis,auto, zwrot zaliczki
    Od: ZbyszekW <guit@zero_spamu.wp.pl>

    Witajcie,
    problem opisałem poniżej. Sytuacja dotyczy samochodu kolegi, który
    wstawił samochód do komisu, a w momencie, kiedy w końcu trafił się
    klient i wszczęto procedury uzyskania kredytu przez osobę zainteresowaną
    (osobę prawną - wydłużona procedura), kolega postanowił wycofać auto z
    komisu (zrezygnował ze sprzedaży).
    "W umowie komisowej jest brak zapisów na temat zwrotu zaliczki pobranej
    od klienta ubiegającego się o kredyt na przedmiot, o którym mowa w
    umowie (samochód) w przypadku gdy komitent przed uzyskaniem decyzji
    kredytowej wycofa się z umowy komisu.
    W takim przypadku komisant żąda ode mnie zwrotu równowartości pobranej
    od klienta zaliczki (zasłaniając się Kodeksem Cywilnym - nie wiem tylko
    o jaki przepis dokładnie chodzi? ktoś się orientuje?) i nie chciał wydać
    samochodu.
    Czy to nie jest ograniczenie moich praw do własności? Wszak umowę
    (wniosek kredytowy) komisant może sporządzać codziennie i nie wydać mi
    samochodu przez długi czas.
    W konsekwencji komisant oddał mi samochód, ale chcę na przyszłość
    ustrzec się podobnych sytuacji.
    Czy w takim przypadku komisant jest zobowiązany do zwrotu podwojonej
    zaliczki osobie ubiegającej się o kredyt? - Taką informację uzyskałem od
    komisanta."

    Dzięki za odpowiedzi
    Pozdrawiam,

    --